Met zijn lengte van 2,4 meter, zijn breedte van slechts 82 centimeter en zijn hoogte van 1,45 meter is de Smera echt ultracompact. Hij is gemaakt voor de stad, vooral omdat hij 100 procent elektrisch rijdt. De Lithiumbatterijen kunnen eenvoudig aan het stopcontact worden herladen en geven de auto een rijbereik van 150 kilometer, afhankelijk van de rijstijl. Ondanks de vier wielen, het gesloten koetswerk en het feit dat hij met een rijbewijs B mag worden bestuurd, gaat de Smera in bochten wel naar binnen hangen zoals een scooter. Alleen vervuilt hij veel minder en is hij nagenoeg geruisloos.
De Smera wordt aangedreven door twee elektromotoren die achterin ter hoogte van de wielen zijn gemonteerd. Ze leveren elk 20 pk, wat meer dan voldoende moet zijn omdat het karretje in totaal slechts 350 kilo weegt. De motoren zelf wegen elk 30 kilo, terwijl de batterijen 80 kilo van het totaalgewicht voor zich nemen. De acceleraties zijn meer dan vlot, met een spurttijd van 8 seconden naar 100 km/h. De tot 130 km/h beperkte top volstaat ruimschoots voor de stad en op de stadsring.
Zoals we al zeiden gaat het autootje in bochten naar de binnenkant hellen, behalve bij lage snelheden. De hoek waaronder hij overhangt, wordt bepaald door elektronica, die zich aanpast aan de snelheid, de bochtstraal, de rijstijl van de bestuurder en de staat van het wegdek. Daardoor zou de auto zowel bij het rijden als bij het parkeren perfect wendbaar moeten zijn.
Het rijbereik van 150 kilometer maakt geen grootse uitstappen mogelijk. Vooral niet omdat je met een zware voet zelfs geen 100 kilometer ver geraakt. Gelukkig bieden sommige steden al bijvulpunten voor elektrische auto's aan. De batterij opladen is kinderspel: achteraan de Smera zit een uitrolbare kabel die zich in een standaard stopcontact laat inpluggen. Zolang die kabel niet is opgerold, is het onmogelijk om weer weg te rijden om afgerukte stopcontacten te voorkomen. De batterijen hebben bij volle lading een spanning van 144 V en een capaciteit van 70 Ah. Het verbruik bedraagt ongeveer 10 kWh, wat neerkomt op kostprijs van 1 euro per kilometer, afhankelijk van het plaatselijke elektriciteitstarief.
Met een wielbasis van 1.700 millimeter en de beperkte breedte moeten uiteraard enkele toegevingen worden gedaan. De twee passagiers zitten bijvoorbeeld achter elkaar en de achterste inzittende moet bovendien een minimum aan souplesse hebben. Er is echter wel voldoende plaats voor een kinderstoeltje op de achterste zitting. De koffer is niet van de ruimste met een inhoud van slechts 70 liter, maar door de achterstoel neer te klappen kan hij worden uitgebreid tot 150 liter. Dankzij de grote ramen hebben de inzittenden een uitstekend zicht rondom. De cockpit is erg minimalistisch met een multifunctioneel lcd-scherm en een stuur dat doet denken aan dat van een lijnvliegtuig. Het interieur is luxueus afgewerkt met leer, maar van airco is geen sprake. Lumeneo wacht nog even af of daar veel vraag naar is.
De elektromotoren zijn van het 'brushless'-type en doen een beroep op magneten die voor 98 procent uit primaire metalen bestaan. De overbrenging gebeurt rechtstreeks via tandwielen, die een lichte fluittoon veroorzaken. Het differentieel wordt elektronisch gestuurd door een centrale rekeneenheid die de motoren aanstuurt via een CAN-bus. Die oplossingen werden gekozen omdat ze eenvoudig van opzet zijn en omdat alle hardware uit gemakkelijk te recycleren onderdelen is gemaakt. Lumeneo beschikt over een mobiel onderhoudscentrum dat bij de eigenaars van een Smera thuis langs gaat. Dat is ook nodig omdat het dealernetwerk erg beperkt zal zijn terwijl de Fransen toch 500 tot 1.000 auto's per jaar hopen te verkopen voor een bedrag dat iets hoger dan 20.000 euro ligt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!