De elektronicareuzen hebben allemaal belangstelling voor de automobielindustrie, hetzij om auto's onder hun eigen merknaam te ontwerpen en te produceren, hetzij om hun elektronische architectuur te leveren, gaande van de infotainmentinterface tot autonome rijassistentiesystemen. Foxconn, de industriële partner van Apple, heeft zijn autodivisie Foxtron gelanceerd en gaat nu zijn eerste voertuig produceren, de Luxgen n7. Deze laatste zal in oktober 2022 op de Taiwanese markt worden gelanceerd alvorens te worden geëxporteerd naar andere markten. Welke markten dat zullen zijn, heeft het merk nog niet gespecifieerd. Luxgen is een dochteronderneming van Yulon Motor, de grootste autofabrikant van Taiwan, en werkt in dit geval samen met Foxconn.
De Pininfarina-touch
Voor de styling en het design van de n7 heeft Luxgen vrijwel geen wijzigingen aangebracht aan het ontwerp van de conceptcar Foxtron Model C, op een paar subtiele aanpassingen aan de voor- en achterkant na. De eenvoudige en elegante lijnen met een langgerekt passagiersgedeelte en een korte neus zijn echter gebleven. Het zou een gezinscross-over moeten worden met 7 zitplaatsen (of liever 5+2), een lengte van 4640 mm en een royale wielbasis van 2860 mm (de afmetingen van de Model C) op basis van Foxconn’s open source MIH-platform voor elektrische voertuigen.
Recordrijbereik?
Als we de specificaties van de Foxtron Model C mogen nemen en die omzetten naar deze Luxgen n7, zou er keuze zijn tussen 1 of 2 motoren, voor een configuratie met achter- of vierwielaandrijving. Het sterke punt van het model is een Cx van slechts 0,27, wat heel flatterend is voor een lange cross-over. De geclaimde actieradius van 700 km met een in het chassis geïntegreerde batterij van 56 kWh lijkt ons echter twijfelachtig. Luxgen maakt hier vooralsnog niet de minste informatie over bekend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!