De vijfdeursversie van de Mazda 3, die is bedoeld voor Europa, heeft een neus die sterk gelijkt op die van de drievolumeberline die vorige maand in Los Angeles werd onthuld. De achterkant heeft daarentegen een veel dynamischer look. Hoewel hij langer en hoger werd, zou hij net zoals de 2 erin geslaagd zijn om lichter te zijn dan zijn voorganger. De 3 werd 15 kilo minder zwaar. Dat komt zowel het verbruik als de prestaties ten goede. Om het milieu beter te sparen, krijgen de benzineversies bovendien een "single nanotechnology"-katalysator, waar minder platinum en palladium in moet worden verwerkt, wat toch zeldzame grondstoffen zijn. Daar komt nog eens bovenop dat de stroomlijn erg gunstig is, met een Cx van 0,28 voor de vierdeurs en 0,30 voor de vijfdeurs. Sommige Europese landen, waaronder België, krijgen ook de vierdeursversie, andere enkel de hatchback.
Het motorenpalet is uiteraard aangepast aan de Europese behoeften. Zo is hij natuurlijk verkrijgbaar met dieselmotoren, met name de aloude 1.6 met 109 pk en een gloednieuwe 2.2 (uit de Mazda 6). Deze nieuwe viercilinder is zuinger dan de tweeliter die hij vervangt en wordt aangeboden met twee vermogens: 150 en 185 pk. Voor de benzines worden de bestaande 1.6 met 105 pk en 2.0 met 151 pk gewoon overgenomen. De krachtigste van de twee kan ook worden besteld met een automaat met vijf verhoudingen in plaats van vier voordien. Later zou nog een extra sportieve MPS-versie volgen die 260 pk haalt uit een 2.3-viercilinder met turbo en directe injectie. In België wordt de vierdeurssedan trouwens enkel geleverd met de krachtigste variant van de 2.2 CDVi-diesel.
In het interieur staat de versnellingspook nu dichter bij de bestuurder. De verlichting en het multifunctionele scherm werden herwerkt. De 3 krijgt bovendien een zachte en generfde bekleding op de bovenkant van het dashboard en een verschuifbare middenarmsteun. Verder benadrukt de constructeur dat het geluidsniveau met 6 tot 11 procent is gereduceerd dankzij de betere stroomlijn maar ook dankzij een nieuwe ophanging met een multilink achteraan, een stijver koetswerk en andere trillingsdempende systemen. De elektrohydraulische stuurbekrachtiging is ontwikkeld om het verbruik te reduceren. Wat de veiligheid betreft zijn ABS, noodremhulp, ESP en acht airbags standaard. Verder biedt Mazda in functie van de markt nog opties aan zoals adaptieve koplampen en een afstandsradar. Ten slotte is ook een Sportpack verkrijgbaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!