Technisch gezien is de nieuwe Mazda CX-5 (bij ons op de markt rond de zomer van 2017, in Europese première in maart in Genève en dus niet op het Brusselse salon in januari) sterk verwant met de huidige versie, zeker voor wat de ophanging en de aandrijfbronnen betreft. De grote verschillen zitten hem in het uiterlijk, zowel aan de binnen- als aan de buitenzijde. Daartoe werd een dringend appel gedaan op de designers om de vroegere stijlcanons te doorbreken. Mazda vertrekt hierbij nog altijd van de kunst van het modelleren om dan later tot de technisch uitgewerkte tekening te komen, waar vele concurrenten het omgekeerde doen.
Nieuwe looks
De nieuweling gaat voort op de Kodo-designfilosofie en ziet er goed uit. Hij oogt volwassener en robuuster. Car is Art, zegt men bij Mazda. Aan de buitenzijde heeft Mazda zijn identiteit een stuk verbeterd. De nieuwe CX-5 ziet er stoerder uit, de koetswerkaccenten zijn gewijzigd, het interieur is veelzijdiger. Binnenin werd gekeken naar de voorbeelden op Europees vlak op dit terrein en dan kom je onverwijld bij Audi uit, de “benchmark” waarnaar de Japanners goed hebben gekeken, zowel qua raffinement van de bedieningen als de keuze voor en de afwerking van de materialen.
Ruimer
Het geheel ziet er ruimer, praktischer en stoerder uit, terwijl op technisch vlak zoals gezegd nauwelijks iets is veranderd. Zowel qua ophanging als wat de motoren betreft, werd heel veel uit de vorige generatie overgenomen, wat geen probleem mag zijn aangezien die qua wegligging en (in iets mindere mate) comfort tot de betere behoorde. Toch werd er qua afstellingen aan gesleuteld om nog meer rijplezier te bieden. Dat laatste zullen we moeten verifiëren eens we met de nieuweling mogen rijden, waarschijnlijk begin volgend jaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!