McLaren is er van overtuigd dat zijn toekomstige P1 (de naam verwijst naar het bord dat van in de pits aan de racer die op kop rijdt wordt getoond) de meest efficiënte auto wordt voor op circuit én op de weg, maar niet noodzakelijk de snelste, zoals grote baas Ron Dennis en productdirecteur Antony Sheriff melden. Trouwens, bij zijn onthulling op het salon van Parijs (29 september - 14 oktober) wordt het vermogen van zijn centraal achterin gemonteerde motor niet vrijgegeven. We weten enkel dat de verhouding gewicht-vermogen uitkomt op 600 pk per ton. Omdat de auto is gebouwd als een circuitracer, met veel koolstofvezel, zou het gewicht rond de 1,3 ton kunnen uitkomen, wat een vermogen van zo'n 900 pk laat vermoeden. Maar dat is voorlopig nog pure speculatie.
De ingenieurs uit Woking hebben volop van hun Formule 1-expertise gebruik gemaakt bij het verfijnen van de stroomlijn van de P1. Ze monteerden actieve kleppen onder het koetswerk voor de voorwielen en een enorme actieve spoiler. Die laatste kan zijn hellingshoek laten variëren van 0 tot 60 graden. De twee kleppen en de spoiler werken samen om het weggedrag te optimaliseren. Samen kunnen ze tot 600 kilo neerwaartse druk genereren voor de bolide. Eind volgend jaar komt de P1 op de markt, op het moment dat McLaren zijn vijftigste verjaardag viert.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!