Geen betere plaats dan het Kennedy Space Center in Cape Canaveral, Florida om een raket zoals de McLaren Speedtail te testen. Op de Amerikaanse lanceerbasis waar Space Shuttles zoals de Atlantis, de Endeavour en de Discovery richting ruimte vertrokken, werd het prototype XP2 liefst 30 keer naar zijn topsnelheid van 403 km/u gejaagd. Tijdens die validatietesten sprintte de hybride hyper-GT keer op keer in minder dan 13 seconden van 0 naar 300 km/u.
McLaren voert ook hogensnelheidstesten uit in Europa, in Idiada (Spanje) en Papenburg (Duitsland) om preciezer te zijn.
Velocity
Om die topsnelheid te halen, pronkt de McLaren Speedtail met een zogeheten Velocity-modus die de elektromotor op scherp zet en het actieve onderstel met 3,5 centimeter verlaagt. Ook de stroomijn van het liefst 5,14 meter lange koetswerk staat volledig ten dienste van de topsnelheid. Het aantal koelopeningen is tot een minimum beperkt, de traditionele zijspiegels werden vervangen door supercompacte camera's en de voorwielen krijgen aerodynamische covers. De met een gigantische diffusor getooide achterzijde krijgt twee actieve spoilerelementen om de stabiliteit te waarborgen. Pirelli levert op maat gebouwde hogesnelheidsbanden.
Over de krachtbron communiceren de Britten nauwelijks. Enkel dat het om een hybride aandrijfgeheel gaat dat een systeemvermogen van 1.070 pk en 1.150 Nm ontwikkelt, wellicht op basis van de gekende V8-biturbo die dienst doet in de 720S en de Senna. Het gulle gebruik van nieuwe lichtgewicht technieken voor zowel het onderstel, het koetswerk als het interieur drukt het totaalgewicht van de McLaren Speedtail tot 1.430 kilogram. Het is dan ook geen hardcore circuitwapen geworden, wel een hyper-GT. Dus gezegend met zowel comfort als luxe. En met en 1+2-zitconfiguratie zoals de McLaren F1 destijd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!