Van het voorafgaande prototype wisten we al dat de Mercedes A-Klasse radicaal van vorm ging veranderen. Het instapmodel van het merk, waarvan de definitieve versie voorgesteld werd in Genève, gooit zijn eenvolumertrekken overboord: de A-Klasse is voortaan een rechtstreekse rivaal voor de Audi A3 en BMW 1-Reeks en kan een dynamische lijn en verzorgde stroomlijn voorleggen (Cx van 0,26).
Deze 4,29 meter lange, 1,78 meter brede en 1,43 meter hoge auto neemt stijlelementen over die we al kennen van de nieuwste modellen van Mercedes. Zo herkennen we trekjes van de B-Klasse in de flanken en SLS-inspiratie voor de ventilatiemonden in de centrale console. Qua uitrusting krijgt de A-Klasse standaard een Collision Prevention Assist mee, een radarsysteem dat aanrijdingen voorkomt.
Het motorenpalet biedt een brede keuze: drie benzinemotoren (115, 156 en 211 pk) en drie diesels (109, 136 en 170 pk). De zuinigste van de drie, de A 180 CDI, beperkt zijn uitstoot tot 99 g CO2/km. De 1.6-benzinemotor gebruikt een systeem dat de kleppenlift controleert om zo het verbruik te temperen. Alle motorblokken zijn uitgerust met een stop-startsysteem. De klant zal kunnen kiezen tussen een manuele zesversnellingsbak en een gerobotiseerde 7G-DCT met dubbele koppeling en zeven verhoudingen. Een AMG-pack zal beschikbaar zijn op de twee krachtigste versies: de A 250 Sport en de A 220 CDI Sport. De lancering is gepland voor de herfst.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!