Mercedes heeft de eerste van de twee AMG-afgeleiden van de E-Klasse onthuld. Voortaan zal er naast de E 63 met zijn V8 een instapversie bestaan, de E 43, die uitgerust is met een V6. De minst krachtige van de twee, de E 43, doet zijn intrede op het komende salon van New York, in april. Deze versie moet het opnemen tegen de Audi S6 en de BMW 5-Reeks M Performance.
Biturbo-V6
Onder de motorkap vinden we dezelfde 3 liter grote biturbo-V6 die ook gebruikt werd voor de C 43 4Matic en de SLC 43. De motor, die door AMG herwerkt werd, ontwikkelt in deze E evenwel 33 pk extra, doordat de turbo onder een hogere druk blaast, de motorsturing herwerkt werd en de nieuwe uitlaatlijn minder tegendruk levert. Met zijn 395 pk bij 6.100 o/m en 520 Nm tussen 2.500 en 5.000 o/m spurt deze E 43 van 0 naar 100 km/h in 4,6 seconden en bereikt hij een top van 250 km/h (elektronisch beperkt).
Met negentrapsautomaat
De krachtbron wordt hier gekoppeld aan de nieuwe automaat met negen verhoudingen, een verschil met de andere AMG-producten, die doorgaans uitgerust zijn met de MCT-7-versnellingsbak, waarvan de koppelomvormer vervangen werd door een meerschijvenkoppeling. AMG optimaliseerde echter de sturing van de automaat en belooft een sportievere rijmodus en snellere schakeltijden.
Vierwielaandrijving
Verder is ook de 4Matic-vierwielaandrijving standaard, die almaar meer noodzakelijk wordt om al het geweld nog op het asfalt te krijgen. AMG wilde echter wel het sportieve karakter van een achterwielaandrijver behouden en verdeelde daarvoor het vermogen over de twee assen volgens een verhouding 31/69 procent. De E 43 is uitgerust met de pneumatische ophanging Air Body Control en de geometrie van de ophanging werd ook geoptimaliseerd. De interface biedt 6 rijmodi aan, 3 modi om de ophanging te regelen en 2 modi voor de elektrische stuurbekrachtiging.
Styling Pack
De E 43 AMG is getooid met het Styling Pack, dat meer bepaald bestaat uit een voorbumper met grote luchthappers, een diamantvormig radiatorrooster en een achterbumper met diffusor. Het interieur onderscheidt zich door grotere stoelen, een onderaan afgeplat stuur en een specifiek AMG-instrumentenbord. Afspraak binnen enkele weken, dan kennen we zijn prijs. En waarschijnlijk kunnen we dan meteen ook kennismaken met zijn grote boer: de veel stoerdere E 63 AMG.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!