Na de EQS passeert nu ook de Mercedes EQE langs de AMG-ateliers in Affalterbach. En de huistuner prepareert niet een, maar meteen twee sportvarianten van de elektrische reisberline. De Mercedes-AMG EQE 43 4Matic rekent op twee elektromotoren (met speciale AMG-updates aan de elektromotor achteraan) met een systeemvermogen van 476 pk en een gecombineerd maximumkoppel van 858 Nm. De Mercedes-AMG EQE 53 4Matic+ is 626 pk en 950 Nm sterk. Of zelfs 687 pk en 1.020 Nm als je voor het optionele AMG Dynamic Plus-pakket zou kiezen.
-
Lees ook: alles over de Mercedes EQE (2022)
De Mercedes-AMG EQE 43 sprint in 4,2 seconden van 0 naar 100 km/u, een oefening die de Mercedes-AMG EQE 53 in 3,5 seconden klaart. Of in 3,3 seconden in het geval van de versie met AMG Dynamic Plus-pakket. De topsnelheid van de elektrische sportberlines wordt elektronisch beperkt tot 210 km/u, met AMG Dynamic Plus haalt de EQE 53 240 km/u. Zowel de Mercedes-AMG EQE 43 als de EQEZ 53 vertrouwen op een batterijpakket met een capaciteit van 90,6 kWh, wat zich vertaalt in een WLTP-rijbereik van respectievelijk 462 tot 533 en 444 tot 518 kilometer. De elektrische sportberlines komen standaard met een interne wisselstroomlader van 11 kW, al kan je ook een exemplaar van 22 kW bestellen. Het maximale laadvermogen (DC) bedraagt 170 kW.
Koolstofkeramische remmen
Zowel de Mercedes-AMG EQE 43 als de EQE 53 staan op een sportonderstel dat luchtvering combineert met de adaptieve demping AMG Ride Control+. Om de rijdynamiek verder te verbeteren, werkten de ingenieurs uit Affalterbach ook aan de stijfheid van het chassis, aan de kalibratie van de verschillende rijprogramma's van het AMG Dynamic Select en aan de remmen, die aangepast zijn aan het extra motorvermogen. Optioneel kan je deze AMG-modellen ook bestellen met koolstofkeramische exemplaren. De anders optionele vierwielsturing komt wel als standaard, net zoals een specifieke AMG Sound Generator die voor een sportief geluidje zorgt.
-
Lees ook: test Mercedes-AMG EQS 53 (2022)
Je moet goed kijken om de AMG-versies te onderscheiden van de reguliere Mercedes EQE-modellen met optionele AMG Line. Op het Black Panel-frontje staan verticale lamellen en de bumpers krijgen wat aerodynamisch verantwoorde addenda, veel verder gaan de AMG-modificaties niet. Binnenin vind je onder meer een aan de onderzijde afgeplat sportstuur, AMG-sportstoelen en een heleboel rode designtoetsen. Het Mbux Hyperscreen is als optie beschikbaar en komt met een heleboel specifieke AMG-menu's en -displays.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!