Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mercedes-AMG GLC 63 4Matic+, met een V8 in de neus

Verwachte lancering : 01-09-2017

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-04-2017

De compacte SUV’s GLC van Mercedes krijgen een AMG-krachtbeurt. De GLC 4Matic+ en GLC 63 4Matic+ Coupé hebben een 4.0-V8 met 476 pk, die in de S-versies zelfs tot 510 pk is opgevoerd.

Mercedes-AMG verbouwt de GLC en GLC Coupé. De compacte crossovers krijgen het “Panamericana”-radiatorrooster om zich duidelijk van de Mercedes-Benz-versies te onderscheiden. De teams uit Affalterbach hebben uiteraard hun neus onder de motorkap gestoken om er hun eigen 4.0-V8 met twee turbo’s in te proppen. In de GLC 63 ontwikkelt hij 476 pk en 650 Nm. Als dat nog niet volstaat, is er nog de GLC 63 S, met 510 pk en 700 Nm. Het motorvermogen wordt door een AMG Speedshif MCT met negen versnellingen doorgegeven. Geen van de twee versies gaat harder dan 250 km/h omdat ze elektronisch begrensd zijn. De sprinttijden zijn nog niet meegedeeld.

Sportief DNA

Als bonus wordt de klank gecontroleerd door een kleppensysteem in de uitlaatlijn. Met een knop kan je het geluidsniveau aanpassen, dat wordt versterkt of net gedempt naargelang de rijmodus: Comfort, Sport, Sport+ en Individual. Die modi werken ook in op de motorrespons en op het chassis. Dat laatste staat op luchtveren en actieve schokdempers. Er is nog één deel van de naam van deze versies dat we nog niet hebben besproken. Ze heten namelijk voluit GLC 63 4Matic+ (Coupé) en GLC 63 S 4Matic+ (Coupé) om eraan te herinneren dat ze vierwielaandrijving hebben met een actieve koppelverdeling.

Achterdifferentieel

De AMG’s hebben ook recht op een sperdifferentieel in de achteras. In de 63 werkt dat mechanisch, in de 63 S elektronisch. Ondanks de vierwielaandrijving is zo een erg sportieve rijstijl mogelijk en kan je de kont zelfs tot forse zijstappen provoceren. Temeer omdat het ESP kan worden ingesnoerd in de stand Sport Handling Mode of zelfs volledig worden uitgeschakeld. De ingenieurs van AMG hebben uiteraard de remmen versterkt achter de 19-duimvelgen van de GLC 63 en de 20-duimers van de GLC 63 S.

Sportief pak

De SUV en de SUV Coupé bevestigen hun sportieve temperament met hun radiatorrooster met fijne spaken zoals op de GT R. Met dat radiatorrooster kan de koeltechnologie van de V8 worden gedemonstreerd. Het vermogen wordt ook naar buiten toe uitgedragen door de bumper waarvan het design is geïnspireerd op de vleugel van een straalvliegtuig. De verbrede vleugels geven de GLC’s brede schouders. Naast de bumper, de diffuser en de dubbele uitlaat onderscheidt de achterkant zich verder door een dakspoiler. En aan boord is de sfeer totaal AMG met het handgestikte leer Artico. Bij zijn marktintroductie wordt een Edition 1-Reeks gelanceerd met een interieur in Nappaleer, Dinamica-microvezels en gele stiknaden en instrumenten.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten