Mercedes is gestart met de elektrificatie van zijn sportieve submerk AMG en komt zo met het krachtigste seriemodel uit zijn geschiedenis: de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé 63 S E Performance. Een monster van 843 pk dankzij de combinatie van de biturbo-V8 van AMG en een elektromotor. Deze plug-inhybride raket richt zijn pijlen op een zekere Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid.
Biturbo-V8 + elektromotor
Het recept is eenvoudig: neem een AMG GT 4-Door Coupé 63 S, behoud zijn 4 liter grote biturbo-V8 van 639 pk en 900 Nm, en voeg er een elektromotor aan toe. Zo kom je aan een gecombineerd vermogen van 843 pk en een maximumkoppel van 1.400 Nm. Dat zijn hypercarwaarden in een GT met 4 deuren en 4 zitplaatsen. Qua prestaties geeft Mercedes-AMG een tijd van 2,9 seconden op om op te trekken van 0 naar 100 km/u, minder dan 10 seconden om de drempel van 200 km/u te overschrijden en een topsnelheid van 316 km/u.
De elektromotor van 150 kW (204 pk) en 320 Nm is in staat om over een afstand tot 12 kilometer de auto op zijn eentje aan te drijven dankzij een lichte maar krachtige batterij met een nettocapaciteit van 6,1 kWh die voor een betere gewichtsverdeling achterin werd ondergebracht. Dit batterijpakket werd in Brixworth ontwikkeld door het High Performance Powertrains-departement van de Formule 1-renstal. De batterij weegt slechts 89 kilo en biedt een continu vermogen van 70 kW en een piekvermogen van 150 kW. Opladen gebeurt via een geïntegreerde lader van 3,7 kW. Mercedes geeft een gemengd verbruik op van 8,6 l/100 km en 10,3 kWh/km voor een CO2-uitstoot van 196 g/km.
>>> Lees ook onze Gedetailleerde Wegtest van de Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé 63 S
Intelligente vierwielaandrijving
Deze Mercedes-AMG GT 4-Door Coupé 63 S E Performance wordt natuurlijk aangedreven op de vier wielen. De elektromotor drijft in eerste instantie de achterwielen aan, maar stuurt vermogen en koppel naar de voorwielen wanneer de trekkracht in het gedrang komt. Hij is gekoppeld aan een versnellingsbak met twee verhoudingen om de prestaties te optimaliseren bij het vertrekken of voor krachtige acceleraties en om de efficiëntie te vergroten bij hogere snelheid (tot 140 km/u).
Het energierecuperatiesysteem biedt 4 modi: niveau 0, 1, 2 en 3, gaande van geen recuperatie -waarbij je rijdt als met een klassieke verbrandingsmotor – tot one pedal driving, waarbij de auto zo goed als tot stilstand kan komen en meer dan 100 kW aan energie kan recupereren.
Qua rijdynamiek krijgt de 63 S E Performance 7 Dynamic Select AMG-rijmodi: Electric, Comfort, Sport, Sport+, Race, Glad Wegdek en Individual, waarmee je het nieuwe plug-inhybride aandrijfgeheel optimaal kunt benutten. Voor de rest zijn de uitrusting, functies en rijhulpsystemen dezelfde als die voor de ‘gewone’ 63 S.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!