De Mercedes B-Klasse wisselt van generatie maar behoudt zijn uitstraling van een eenvolumer met lange motorkap. Zijn aflopende daklijn moet hem echter iets van een berline geven. Dat design meet hij zich aan “om zich visueel te onderscheiden in de wereld van de minivans”, zo meldt het persbericht. De teams van het merk met de ster hebben een gezinswagen getekend met een lange wielbasis, korte overhangen, een relatief laag dak en velgen van tot 19 duim. Bovendien gaat zijn stroomlijn erop vooruit: Cx van 0,24 in plaats van 0,25.
Gerobotiseerde versnellingsbak
De constructeur biedt bij de marktintroductie bewust geen manuele versnellingsbakken aan. Alle motorversies zijn voorlopig gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling 7G-DCT of 8G-DCT. De versies met zeven verhoudingen zijn bedoeld voor de minder krachtige varianten, namelijk de 180- en 200-benzines met respectievelijk 136 en 163 pk en de 180d (diesel) met 116 pk. De diesels 200d (150 pk) en 220d (190 pk) zijn daarentegen gekoppeld aan de 8G-DCT. De tweeliter uit de B 220d is een nieuwe motor, die lichter, meer compact en krachtiger is dan zijn voorganger en die uitgerust is met technologie om hem “schoner” te maken. De CO2-uitstoot, berekend in “NEDC afgeleid van gecorreleerde WLTP”, ligt tussen de 109 en de 129 g/km.
Onderweg
Mercedes biedt meerdere ophangingsmogelijkheden aan. De basisoplossing bestaat uit McPherson-veerpoten vooraan en een torsiestang achteraan, maar ook adaptieve schokdempers zijn mogelijk. De constructeur belooft in elk geval comfort en levendigheid. Maar ook veiligheid, met een elektronisch pakket geïnspireerd op dat van de S-Klasse. Zo houden radars en camera’s het verkeer tot 500 meter voor de auto in de gaten en kunnen ze een automatische noodrem activeren. Maar als je het Pre-Safe wil, dat de auto voorbereidt op een eventuele impact door de voorgordels aan te spannen, moet bijbetalen. Hetzelfde geldt trouwens voor zijdelingse airbags achterin.
Moduleerbaar
De B-Klasse is desondanks nog steeds een echte gezinswagen. Zo kan de achterbank over een afstand van 14 centimeter worden verschoven, waardoor het koffervolume onder het bagagescherm varieert van 455 tot 705 liter, terwijl er altijd voldoende plek overblijft voor kinderen op de achterbank. Door de rugleuningen neer te klappen (40/20/40) groeit de koffer tot 1.540 liter. Het multimediasysteem MBUX gebruikt een kunstmatige intelligentie om de persoonlijke assistent “Hey Mercedes” te bedienen. Deze interface kan ook van op afstand aan je smartphone laten weten of er problemen zijn: een schok (aanrijding), een verplaatsing of takeling. Maar je kan de app ook gebruiken om de auto terug te vinden wanneer je niet meer weet waar je hem hebt geparkeerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!