In 2010 zullen 200 door Mercedes geselecteerde particulieren en fleetklanten in Europa (Duitsland en Noorwegen) en in de Verenigde Staten een op waterstof rijdende B-Klasse F-Cell kunnen huren. Deze middenklasser wordt aangedreven door een elektromotor van 136 pk en 290 Nm die wordt gevoed door een lithium-ionbatterij en een brandstofcel die gebruikmaakt van waterstof dat wordt opgeslagen bij 700 bar in drie tanks van 4 kilo. Het rijbereik van deze auto bedraagt 400 kilometer. Tanken kan bij een waterstofstation en neemt ongeveer 3 minuten in beslag.
Deze waterstofauto, die in productie wordt genomen in Rastatt (Duitsland), verbergt zijn technologie en zijn tanks onder de vloer. Op het vlak van interieur- en kofferruimte zou hij dus de kenmerken moeten behouden van de versie met verbrandingsmotor (vijf plaatsen en een koffer van 416 liter). De prestaties benaderen die van de 2.0-benzineversie met hetzelfde vermogen. Het grote verschil is dat er alleen maar water uit de uitlaat komt.
De constructeur garandeert dat de auto kan starten tot -25 graden Celsius. De lithium-ionbatterij speelt een belangrijke rol bij het starten van de auto. In normale omstandigheden kan de B-Klasse daarmee met lage snelheid worden verplaatst of een duwtje in de rug krijgen, zoals bij een hybride auto. Ze wordt bijgeladen door tijdens het vertragen kinetische energie te recupereren. Wat de veiligheid betreft, zijn de waterstoftanks beschermd en ontworpen om bestand te zijn tegen schokken. Bij een ongeval of een defect worden de hoogspanningssystemen automatisch losgekoppeld. Een productie op grote schaal staat op het programma voor 2015.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!