Mercedes gaat 200 exemplaren bouwen van de B-Klasse F-Cell, een brandstofcelauto bestemd voor Europa en de VS. In Californië, Duitsland en Noorwegen bijvoorbeeld bestaat al een heus distributienetwerk voor waterstof, zodat Mercedes serieproductie daar opportuun achtte. De auto's in kwestie zullen worden geleast, waarbij de klanten kunnen rekenen op de ervaring van Mercedes terzake, dat in totaal al 4,5 miljoen kilometers heeft afgelegd met 100 van dergelijke waterstofauto's.
De Mercedes B-Klasse F-Cell is voorzien van een elektromotor die 100 kW en 290 Nm sterk is. Zijn brandstofcelsysteem haalt elektriciteit uit de reactie van waterstof en zuurstof en kan perfect werken tot een temperatuur van min 25 graden Celsius (iets minder dus dan de min 30 graden voor die andere waterstofauto, de Honda FCX Clarity). De waterstoftank volstaat voor een rijbereik van 385 kilometer, allemaal zonder een gram CO2 uit te stoten.
De topsnelheid van de B-Klasse bedraagt 170 km/h. Net als bij een hybride auto kunnen lithium-ionbatterijen (die hier 1,4 kWh sterk zijn) een handje komen helpen indien nodig. Die batterijen worden bijgeladen met behulp van de energie die vrijkomt bij het vertragen. De sandwicharchitectuur van de B-Klasse maakt het mogelijk om zowel waterstoftank als brandstofcel onder de vloer onder te brengen, zodat de koffer 416 liter groot blijft.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!