Eindelijk ontdekken we dankzij een slordige internetgebruiker de buitenkant van de nieuwe Mercedes B-Klasse. De compacte eenvolumer is 47 millimeter lager dan het huidige model. Hij wordt echter ook breder (+ 8 millimeter) en, vooral, langer (+ 89 millimeter). Die evolutie is hoofdzakelijk ingegeven door de zoektocht naar een goede stroomlijn. Zijn Cx bedraagt slechts 0,26, en zelfs maar 0,24 met het optionele Eco Technology-pack.
Onder de motorkap zijn nieuwe benzineviercilinders van 1,6 liter te vinden en een 1.8-diesel, allen met stop-start. Het vermogenspalet gaat van 109 tot 156 pk. De overbrenging gaat via een nieuwe manuele zesversnellingsbak, die erg compact is, of via een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling (7G-DCT). In dat laatste geval staat geen pook tussen te voorstoelen, want Mercedes gebruikt dan een hendel achter het stuur.
Achteraan staat de Duitser op een nieuwe, meerarmige as. Het elektromechanisch bekrachtigde stuur is volledig nieuw. De B-Klasse krijgt standaard een waarschuwingssysteem via radar gekoppeld aan de adaptieve remfunctie Brake Assist. De uitrusting wordt verder gemoderniseerd met een standaard inslaapdetector.
Voor het comfort is de rugleuning van de stoelen rechter gezet terwijl de zitting lager is ingeplant tegenover de weg. Ten slotte is ook het interieur van de B-Klasse volledig vernieuwd met ronde ventilatieroosters en een multimediascherm bovenop het dashboard. De kleine Mercedes beleeft half september zijn werelddebuut op het salon van Frankfurt, waarna hij in november op de markt komt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!