Met zijn lengte van 4,69 meter en zijn breedte van 1,81 meter is de nieuwe Mercedes C-Klasse liefst 10 centimeter langer en 4 centimeter breder dan zijn voorganger. Ook de wielbasis groeit fors, met 8 centimeter (2,84 meter), zodat de passagiers achterin meer beenruimte genieten. Ook de koffer groeit, maar wel met slechts 5 liter, tot 480 liter. Ondanks de stevige groeischeut is de auto toch 100 kilo afgeslankt in vergelijking met zijn voorganger. De stijl is opvallend en de berline neemt heel wat trekjes over van de recente S-Klasse. Net zoals die grote berline besteedt hij veel aandacht aan het comfort, met voor het eerst in dit segment een optionele luchtvering. Je kan daarnaast kiezen voor een adaptieve ophanging met drie programma's. Verder staat de auto standaard op een nieuwe, stalen voorwielophanging met vier armen en achteraan met vijf armen per wiel.
Bij zijn lancering begin 2014 heeft de nieuwe C-Klasse bekende motoren in de neus liggen. Zo wordt de C 220 BlueTec aangedreven door een 2.1-diesel met 170 pk, die op de normverbruikscyclus minder dan 4 l/100 km verstookt en zo een knappe CO2-uitstoot van slechts 103 g/km realiseert. Later volgt nog een 250-versie van deze motor, met 204 pk, naast een 1.6-diesel met naar keuze 115 of 136 pk. Topdiesel wordt de zuinige C 300 BlueTec Hybrid, die de 204 pk sterke 2.1 combineert met een elektromotor van 27 pk (20 kW) en die slechts 3,9 l/100 km verbrandt op de normverbruikscyclus. Het benzinegamma bestaat bij de lancering uit de C 180 met een 1.6 van 156 pk en de C 200 met een 2.0 van 184 pk. Een manuele zesversnellingsbak is standaard, terwijl op de optielijst een zeventrapsautomaat staat. Er komen ook versies met vierwielaandrijving, en later komt een 3.0-V6 op benzine met 333 pk, dezelfde motor als in de E 400.
Alle C-Klasses worden uitgerust met Intelligent Drive, het uitgebreide elektronische veiligheidsvangnet van de S- en E-Klasse. Op die manier kan de auto semi-zelfstandig rijden in files door zelf zijn snelheid en stuurhoek te regelen. Hij houdt zo vanzelf afstand van voorliggers en rijdt netjes tussen de witte lijnen. Het aansturen van alle instellingen en van het infotainment verloopt via een druk-draaiknop en een touchpad tussen de voorstoelen. In Duitsland is de nieuwe C-Klasse verkrijgbaar vanaf 33.500 euro. Hij komt op de markt in januari, kort nadat hij wordt onthuld op het salon van Detroit.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!