De Mercedes CLA is een vierdeurscoupé van 4.630 millimeter lang, wat 34 centimeter meer is dan een A-Klasse. De nieuwkomer staat nochtans op hetzelfde platform als die laatste. Dat betekent dat hij een voorwielaandrijver is. Hij wordt standaard uitgerust met een botspreventiesysteem met radar en noodremhulp dat de naam Collision Prevention krijgt. Het werkt vanaf 7 km/h en kan de bestuurder met een geluidssignaal en een waarschuwingslichtje wijzen op de aanwezigheid van een obstakel. Wanneer het rempedaal dan wordt ingeduwd, voert de auto vanzelf een noodstop uit.
Zijn lijnenspel wordt gedicteerd door zijn Cx van 0,23, wat een opmerkelijk lage luchtweerstandscoëfficiënt is. Dat moet de CLA helpen om weinig te verbruiken. Bovendien voldoen de benzinemotoren nu al aan de Euro 6-normen. Het aanbod bestaat uit de CLA 180 met 122 pk en de CLA 200 met 156 pk (allebei met een 1.6-turbomotor), gevolgd door de CLA 250 met 211 pk uit een 2.0. Op dieselvlak is er de CLA 200 CDI met 136 pk uit een 1.8 en de CLA 220 CDI die 170 pk haalt uit een 2.1. Sommige van deze viercilinders kunnen als optie worden besteld met een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling en/of vierwielaandrijving.
Het interieur is direct afgeleid van dat van de A-Klasse. De achterbank is een 2+1-bank. De inslaapdetectie Attention Assist voor de bestuurder is zoals in de meeste Mercedessen standaard. Multimediafreaks kunnen een applicatie downloaden waarmee hun smartphone beter samenwerkt met het infotainmentsysteem van de auto. De applicatie Digital Drive Style omvat onder meer de stembediening Siri en kan je positie doorgeven op je Glympse-, Facebook- of Twitter-account. Ook de gepersonaliseerde webradio Aupeo is beschikbaar, naast een Garmin-navigatieoplossing met verkeersinfo via internet en Street View. In april komt de CLA bij ons op de markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!