Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mercedes EQS: alle versies en cijfers!

Geschreven door Yeelen Möller op 06-04-2021

Het uiterlijk van de elektrische Mercedes EQS wordt pas op 15 april onthuld, maar we kennen nu al al zijn versies en cijfers. Vooral het rijbereik van 770 km is indrukwekkend.

Mercedes laat heel wat details los over zijn 'elektrische S-Klasse', bovendien zijn eerste elektrische model op een echt EV-platform, wat heel wat voordelen oplevert tegenover de omgebouwde elektrische wagens als de EQC en de EQA. De Mercedes EQS maakt optimaal gebruik van zijn gebrek aan verbrandingsmotor door een zeer verzorgde stroomlijn te krijgen van amper 0,20 cd, waarmee hij volgens Mercedes de meest gestroomlijnde productiewagen op de markt is. Wat je verder nog moet weten?

EQS 450+ of EQS 580?

Bij de lancering van de EQS zal het gamma bestaan uit twee varianten: de EQS 450+ en de EQS 580. De EQS 450+ heeft een vermogen van 245 kW (333 pk) en 568 Nm, terwijl de EQS 580 tot 385 kW (523 pk) en 855 Nm levert. Achter- en vierwielaandrijving zijn beschikbaar, terwijl de batterijcapaciteit 90 tot 107,8 kWh netto bedraagt. Met de grootste batterij haalt de Mercedes EQS een WLTP-range van maar liefst 770 km, met dank aan zijn gladde huid. Sprintcijfers zijn er nog niet, wel een topsnelheid: 210 km/u voor alle versies. Later volgt er nog een krachtigere AMG-variant.

Snelladen tot 200 kW

De batterijen werken onder een spanning van 400 volt en kunnen tot een vermogen van 200 kW worden bijgeladen, wat dankzij het lage verbruik betekent dat je tot 300 km zou moeten kunnen 'bijtanken' op 15 minuten tijd. Aan een gewone laadpaal kan de Mercedes EQS optioneel tot 22 kW bijladen. Er zijn verschillende instellingen mogelijk voor het opladen om de batterijen zoveel mogelijk te sparen, om de voorkeur te geven aan groene stroom en zelfs om de EQS als stroombron te gebruiken voor je huis... in Japan, waar de infrastructuur dit al toelaat. Hopelijk komt deze 'vehicle-to-grid'-technologie ook snel naar Europa om ons stroomnet te ontlasten.

Naast de cijfers mochten we ook al het (optionele) MBUX Hyperscreen van de Mercedes EQS bewonderen, maar de presentatie van zijn uiterlijk is pas voor 15 april. Vanaf deze zomer zal je hem ook kunnen bestellen. Later volgen nog de EQS SUV en de EQE berline en SUV op hetzelfde platform.

Web Editor

Twitter: @yeelenm / Instagram: @yeelenm

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten