Mercedes heeft het motorgamma van de G-Klasse aangepast en enkele retouches aangebracht. De stoere terreinwagen veranderde vooral onderhuids, om het verbruik te drukken. Onder de motorkap zien we een nieuwe krachtbron verschijnen, meer bepaald de bitburbo-V8 van 4,0 liter die de conceptcar G 500 4x42 aandreef. De cilinderwanden zijn van een materiaal uit de nanotechnologie dat naar verluidt twee keer zo sterk is dan klassiek gietijzer. Daarnaast werden de twee turbocompressoren in de V van 90 graden gemonteerd, om de motor compacter te maken. Met deze nieuwe motor kan de G 500 rekenen op 422 pk en 610 Nm en sprint hij in 5,9 seconden van 0 naar 100 km/h.
De G 350d is de braafste uit het gamma, met een drie liter grote V6-diesel van 245 pk en 600 Nm, wat 34 pk en 60 Nm meer is dan zijn voorganger. Hij is, net als de G 500 uitgerust met een stop-startsysteem. Met deze motor trekt de 4x4 in 8,9 seconden op van 0 naar 100 km/h. Voor dynamischere prestaties kun je terecht bij de Mercedes-AMG G 63 en 65. Die eerste is uitgerust met een 5.5-V8 met een stop-startsysteem, die goed is voor 571 pk (+27 pk) en 760 Nm en die de terreinwagen in 5,4 seconden van 0 naar 100 km/h katapulteert. De G 65 doet dat slechts 0,1 seconde sneller, hoewel die beschikt over een een enorme V12 van zes liter met een vermogen van 630 pk en een koppel van 1.000 Nm. Ook deze versie heeft nog altijd vierwielaandrijving, een reductiebak en drie differentiëlen die je tijdens het rijden kunt vergrendelen.
De facelift heeft voornamelijk betrekking op de bumpers en de kleurencatalogus. Binnenin werd het dashboard van de G 350d en 500 aangepakt. Bovenaan op de console kan een multifunctioneel scherm van 11,4 centimeter worden voorzien. Maar er zijn nog technische updates. Zo werd de afstelling van de schokdempers vernieuwd en kan de G 500 bovendien worden uitgerust met een adaptieve schokdemping. Verder werd ook de afstelling van de elektronische stabiliteitscontrole aangepast, terwijl de remmen en de trekkracht efficiënter werden dankzij een optimalisering van het ABS en het antispinsysteem. Ten slotte biedt Mercedes een luxueuze speciale editie van de G 63 en 65, de AMG Edition 463, met nappaleder en een afwerking in koolstofvezel.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!