De Mercedes GLC is een SUV van een nieuw soort: hij is de eerste die een brandstofcel op waterstof combineert met een herlaadbare batterij zoals we die kennen in plug-in hybrides. Daardoor kan hij bovenop het rijbereik van 440 kilometer volgens de Europese verbruikscyclus nog 48 kilometer elektrisch rijden dankzij de batterij aan boord. Die kan gewoon aan de stekker worden opgeladen zoals in een plug-in hybride.
Onder de motorkap
De brandstofcel zit onder de motorkap en produceert stroom door zijn elektrolyt in polymeer. Die stroom gaat recht naar een elektromotor van 200 pk, die enkel de achterwielen aandrijft via een overbrenging met een vaste verhouding. De waterstof wordt opgeslagen in twee koolstofvezel tanks onder een druk van 700 bar. Een tank zit in de middentunnel, de andere onder de achterbank. Samen kunnen ze tot 4,4 kilo waterstof opslaan. In de elektrische modus haalt de GLC Fuel Cell zijn energie uit een lithium-ionbatterij van 13,8 kWH die onder de koffervloer zit. De stroom in die batterij kan ofwel via het stopcontact worden opgeladen, ofwel door de brandstofcel te forceren, wat uiteraard het verbruik verhoogt.
Minder gestroomlijnd
Mercedes beweert dat het enige compromis dat nodig was voor deze nieuwe configuratie zit in de minder grote bodemvrijheid dan in de GLC 350e 4Matic (de plug-in hybride GLC op benzine) door de opstelling van de twee enorme waterstoftanks. De GLC F-Cell biedt 4 werkingsmodi: hybride, waarbij het beste wordt gehaald uit de brandstofcel en de batterij, F-Cell, waarbij het laadniveau van de batterij wordt behouden, batterij, waarbij de stroom enkel uit de batterij wordt gehaald, en ‘charge’, waarbij de stroom uit de brandstofcel wordt gebruikt om de batterij op te laden. Mercedes geeft geen prestatie- of verbruikscijfers vrij, maar geeft wel aan dat de topsnelheid op 160 km/h moest worden begrensd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!