Na de gelekte foto’s uit een catalogus vorige week werd de opvolger van de Mercedes GL dus officieel onthuld. Hij verandert (lichtjes) van naam om beter te passen binnen de nieuwe nomenclatuur van de constructeur en maakt zo ook duidelijk dat hij voortaan aansluit bij de S-klasse, de topklasseberline van Benz. Maar vergis u niet: de GLS is geen volledig nieuw model. Het gaat eerder om een grondige restyling van de oude GL, want hij blijft dezelfde basis gebruiken. Kortom, het model krijgt wat aanpassingen langs de buitenkant, een wat luxueuzer interieur, extra connectiviteitsopties, efficiëntere motoren, een nieuwe negentrapsautomaat en een geoptimaliseerde luchtvering.
Typering De belangrijkste stijlverandering betreft het radiatorrooster, dat voorzien werd van een ster met drie armen en bredere dwarslatten om de GL-opvolger een gewaagder allure te geven. We zien ook nieuwe bumpers en nieuwe lichtblokken voor- en achteraan. Uiteraard onderging ook het interieur stilistische aanpassingen, met onder andere een vernieuwd dashboard. Dat omvat een nieuw scherm dat op de console werd geplaatst en dat gecombineerd werd met een dubbele bediening met draaiknop en een aanraakscherm, zoals in de meest recente modellen van het merk. Hoewel de binnenafmetingen niet veranderen, wordt de GLS voortaan wel standaard geleverd met zeven zitplaatsen. Daarmee wil Mercedes beslist de Range Rover, maar ook de al even indrukwekkende Bentley Bentayga van antwoord dienen.
Efficiënter
Het gamma motoren bestaat uit twee versies die aanzienlijk verbeterd werden, en daarnaast nieuwe motoren. Uiteraard was het vooral de bedoeling het verbruik en dus de CO2 te drukken, onder andere dankzij de negentrapsautomaat. Als optie zijn bepaalde versies nog altijd verkrijgbaar met een gamma korte versnellingen, evenals een manuele vergrendeling voor het differentieel. En als we kijken naar de nieuwigheden, moeten we de GLS 400 vermelden, die gebruikmaakt van een drie liter grote en 332 pk sterke biturbo-V6 op benzine, evenals de GLS 500, die met zijn 4.7-V8 20 pk meer biedt dan vroeger (nu 455 pk), maar zijn CO2-normuitstoot toch met 19 g/km zit dalen (tot 306 g/km). De wat redelijkere 350d zet natuurlijk zijn carrière verder. Bovenaan in het gamma zorgt de GLS 63 AMG voor een dertigtal pk extra. Hij wordt ook als enige gecombineerd wordt met de AMG Speedshift-versnellingsbak, waarbij gebruikgemaakt wordt van een meerschijvenkoppeling in plaats van een koppelomvormer (omwille van de reactie snelheid). Er wordt ook een plug-inhybrideversie verwacht, maar daarover werden nog geen specifieke details gecommuniceerd. Transportband De klanten van de GLS zullen ook kunnen kennismaken met een rijprogramma dat niet minder dan zes verschillende modi voorstelt: Comfort, Glad wegdek, Sport, Individueel, Off Road en, in de versies uitgerust met het betreffende pack, Off Road Plus. Die laatste modus beschikt over een differentieelblokkering en een bodemvrijheid die opgetrokken kan worden tot 306 millimeter, goed voor een doorwaaddiepte van 60 centimeter. Daarnaast werden nog wijzigingen aangebracht aan de Airmatic-luchtvering, die zorgen voor een betere reactiviteit en dus voor meer comfort. Bovendien werd het systeem aangevuld met actieve antirolstangen. De nieuwe GLS zou begin 2016 op de markt verschijnen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!