Ook bij Maybach zetten ze de tering naar de nering. Niet qua luxe, natuurlijk. Wel wat de aandrijving betreft, want in de Mercedes-Maybach EQS SUV zoemen twee synchrone elektromotoren in de plaats van een dikke V8 of een prestigieuze V12.
Het systeemvermogen en het maximumkoppel van de EQS 680 SUV bedraagt respectievelijk 658 pk en 950 Nm, dus voor een gebrek aan power hoef je niet te vrezen. Ook het acceleratievermogen is koninklijk, want deze bijna 3 ton wegende Mercedes-Maybach sprint in 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u.
Nu staat getoonde kracht en ontwikkelde snelheid haaks op de weldadige elegantie die de Mercedes-Maybach EQS SUV 680 wil uitdragen. Net zoals bij de S-Klasse en de GLS SUV krijgt de elektrische SUV een specifiek Maybach-rijprogramma dat een maximum aan comfort uit de Airmatic-luchtvering met de ADS+-ophanging wil puren. Want bij dit soort wagens is de rust op de achterbank nu eenmaal belangrijker dan het plezier van de bestuurder.
Rijbereik van 600 kilometer
Hoe comfortabeler de rit, hoe kleiner de behoefte om onderweg te stoppen. En al helemaal niet als er champagne te drinken valt op de achterbank. Gelukkig hoeft de Mercedes-Maybach EQS SUV 680 niet al te vaak halt houden bij een snellader, want een volle batterij zou een rijbereik van 600 kilometer opleveren.
Nu is het niet omdat de Mercedes EQS SUV aangedreven wordt door een elektrisch aandrijfgeheel, dat deze Maybach aan zijn mission statement verzaakt. Het draait nog steeds om ultieme luxe, dus op een chroomstripje hier of een koeienhuidsje daar werd niet gekeken.
Wel jammer dat die wat goedkoop ogende, uit plastic opgetrokken sierroosters geen passende upgrade gekregen hebben. Want de combinatie van die chromen inzetstukken is niet ieders kopje thee. Gelukkig kan je die ook van je Mercedes-Maybach EQS SUV 680 laten weghalen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!