De nieuwe generatie Mercedes SL 65 AMG pakt uit met een vermogen van 630 pk en een koppel van 1.000 Nm. De motor is in feite een evolutie van die uit de vorige generatie SL 65 AMG. Door een paar technische aanpassingen werd 18 pk gewonnen terwijl men het verbruik kon doen dalen. Toch ligt dat verbruik gemiddeld nog steeds op 11,6 liter per 100 kilometer, voor een uitstoot van 270 g CO2/km. Het blok van 5.980 cc is nu voor het eerst gekoppeld aan een zeventrapsautomaat, wat een primeur is voor de V12 met dubbele turbo, want tot voor kort kon Mercedes' 7G-Tronic niet met het monsterkoppel van de zesliter overweg. Bovendien weegt de roadster 1.950 kilogram, wat 170 kilogram minder is dan de vorige generatie. De sprint van 0 tot 100 km/h duurt nu nog 4 seconden. De topsnelheid is nog steeds elektronisch begrensd op 250 km/h.
De bestuurder van de SL 65 AMG ment zijn krachtige roadster via een nieuw, elektrisch bekrachtigd stuur. Volgens Mercedes moet die een beter stuurgevoel en een meer directe respons verzekeren. Bovendien past de assistentie zich aan de gekozen ophangingsmodus aan (Comfort, Normal of Sport). Op esthetisch vlak onderscheidt de topversie van het SL-gamma zich door een dubbele gechromeerde lip op de voorbumper en een dubbele lijn over de grille. Deze nieuwe karaktertrek wordt overgenomen worden door de andere AMG-modellen, om zich beter te onderscheiden van de rest van het Mercedes-gamma.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!