De sportieve luxeroadster Mercedes SL is voortaan gebouwd rond een aluminium buizenchassis. Die architectuur maakt hem tegelijk lichter en sterker. Zo weegt hij tot 140 kilo minder dan zijn voorganger, waarvan 110 kilo alleen aan het koetswerk te danken is. De Duitse ingenieurs hebben trouwens een slimme manier bedacht om de holtes in de structuur te benutten: de subwoofers van de muziekinstallatie zijn aan het voeteneind geïntegreerd. Zelfs met het dak open zouden passagiers zich op die manier in een concertzaal moeten wanen.
De nieuwe Mercedes is langer (4.612 millimeter) en breder (1.877 millimeter), waardoor meer binnenruimte beschikbaar is. Er staan twee nieuwe BlueDirect-motoren op het programma, namelijk een 3.5-V6 met 306 pk (225 kW) en 370 Nm in de SL 350 en een 4.6-V8 met 435 pk (320 kW) en 700 Nm. Ze zijn beide standaard gekoppeld aan een zeventrapsautomaat en hebben geen enkele moeite met de roadster-coupé: de SL 500 sprint naar 100 km/h in 4,6 seconden, de SL 350 heeft daar 5,9 seconden voor nodig. En dankzij de BleuDirect-technologie, een start-stopsysteem, een verfijnde stroomlijn en het lagere gewicht is het verbruik gereduceerd met 22 tot 30 procent.
De constructeur had al aangekondigd dat de SL een innovatief ruitensproeiersysteem zou krijgen. Dat heet Magic Vision Control en bestaat uit een adaptieve sproeier die de vloeistof rechtstreeks voor de wisser projecteert tijdens het wissen. Op die manier wordt het zicht van de bestuurder niet gehinderd tijdens het reinigen van de voorruit en wordt de voorruit perfect schoon. De wisserbladen zijn met een laser gesneden om ze de perfecte vorm te geven. De nieuwe SL komt in maart 2012 op de markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!