De Mercedes SLS AMG Roadster zal deze herfst in de showroom staan. De vleugeldeuren zijn logischerwijze verdwenen aangezien die niet samengaan met een open dak. Mercedes heeft voor textiel gekozen omdat dat niet enkel een meergewicht vermijdt, maar ook het wegklappen en de opberging van het dak vereenvoudigt. De ingenieurs hebben een lichte constructie gebouwd in magnesium, staal en aluminium die de kap draagt. De stof bestaat uit drie lagen en is verkrijgbaar in drie verschillende kleuren. Het dak werkt volledig automatisch en kan op- of neerklappen tot aan 50 km/h in slechts 11 seconden.
Het achterruitje van de roadster is in glas en heeft een ontdooiingsysteem. Als het dak open is, kan tussen de rolbeugels een klein windscherm gemonteerd worden. Om geen verkoudheid op te lopen, beschikken de hoofdsteunen over de Airscarf-nekverwarming. Voor regen hoef je ook niet te vrezen, want onder de kap hangt een zak die dient om regenwater op te vangen en af te voeren langs de zijkanten. De koffer van de cabriolet is amper kleiner dan die van de coupé. De SLS AMG Roadster beschikt over 173 liter, in plaats van 176 liter.
De ingenieurs hebben gewerkt aan de stijfheid en de verlaging van het zwaartepunt. Ondanks verscheidene versterkingen blijft het extra gewicht beperkt tot 40 kilo. Onder de lange motorkap ligt nog steeds de atmosferische 6,3-liter-V8 met droog carter, die 571 pk en 650 Nm ontwikkelt. Hij is gekoppeld aan de AMG Speedshift DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen. De versnellingspook werd echter wel hertekend. De roadster zet dezelfde prestaties neer als de coupé: 0-100 km/h in 3,9 seconden en een (gelimiteerde) topsnelheid van 320 km/h.
De Mercedes SLS AMG Roadster krijgt als eerste een nieuw, optioneel multimediasysteem met de naam AMG Performance Media and Bang & Olufsen. Deze optie is duidelijk gericht op circuitgebruik met grote hoeveelheden telemetrische informatie zoals laterale en lineaire krachten, temperaturen en vloeistofpeilen, toerental, hoe ver het gaspedaal ingedrukt is en acceleratie- en rondetijden. Het is ook mogelijk om te kiezen voor de 'Adaptive AMG Sport Suspension', de actieve ophanging met drie modi. Carbonkeramische remmen zijn eveneens een optie. De supersportieve tweezitscoupé zal vanaf deze herfst verkocht worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!