Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Mercedes SLS AMG

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-09-2009

Mercedes brengt een nieuwe supersportwagen op de markt onder de naam SLS AMG. Hij maakt indruk met zijn vleugeldeuren en probeert zelfs (een beetje) om zijn dorst te beteugelen.

De inspiratie voor de SLS AMG komt uiteraard van de 300 SL uit de jaren '50, die de bijnaam Flügeltürer had. Niet alleen de vleugeldeuren verwijzen naar die legendarische sportwagen. Ook het ovalen radiatorrooster met de grote Mercedes-ster en de vleugeltjes zijn overduidelijke knipogen. De supersportieve coupé is 4.638 millimeter lang en 1.262 millimeter laag. Voor het interieur ten slotte werd inspiratie geput in de luchtvaart.

Dankzij de grote openingshoek van 70 graden van de deuren zou instappen in deze auto vrij eenvoudig moeten gaan. Bovendien nemen ze minder plaats in bij het openen dan bij een traditionele coupé. Je moet bij het instappen echter wel over een 45 centimeter brede dorpel stappen om je te kunnen nestelen in de stoelen, die nauwelijks 369 millimeter van de grond zijn verwijderd. Maar goed, dat is bij de meeste supersporters het geval. Om het openen van de deuren soepel te laten verlopen, steunen ze elk op twee gasschokdempers, zodat ze minder zwaar lijken. Bovendien is de armleuning in de deur zo gevormd dat ze ook als handgreep kan dienen om de vleugels weer dicht te trekken.

De afwerking is van topkwaliteit, maar dat mag ook wel voor een basisprijs van 153.000 euro. Zo zijn de rugleuningen van de stoelen van magnesium gemaakt. Verder is het interieur aangekleed met nappaleer, metaal en, als optie, sierelementen in echt koolstofvezel. Het instrumentenbord omvat twee witte wijzerplaten met rode led-verlichting. De bagageruimte, die enkel kan worden geopend met de afstandsbediening, is 176 liter groot. En uiteraard is de veiligheid op peil, met onder andere knie-airbags en een elektronische stabiliteitscontrole met drie standen: On, Sport en Off. Bovendien heeft de auto standaard onverwoestbare koolstofkeramische remmen.

De Flügeltürer van de 21ste eeuw heeft een spaceframe-chassis in aluminium en de 1.620 kilo van de bolide worden gedragen door dubbele aluminium driehoeken. De statische gewichtsverdeling tussen de voor- en de achteras bedraagt 47/53 procent, wat onder meer te danken is door de transaxle-architectuur (de versnellingsbak zit in de achterbrug ingebouwd). Voorin, maar achter de vooras, ligt de 6.2 V8 van AMG. Die heeft een droog carter en levert liefst 571 pk (420 kW) en 650 Nm. De motorkracht wordt aan de achterwielen doorgegeven via een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. De standaardsprint naar 100 km/h duurt 3,8 seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd op... 317 km/h. Toch bedraagt het normverbruik volgens Europese richtlijnen een erg aanvaardbare 13,2 l/100 km.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten