De Energy Saver+ van Michelin, die sinds juni op de markt is, kan een A-score voorleggen wat betreft de grip op natte ondergrond, en een B of een C op het vlak van rolweerstand (en dus brandstofefficiëntie), afhankelijk van de bandenmaat. Qua geluidsproductie (70 dB) scoort hij gemiddeld (met twee golfjes op een schaal van 1 tot 3). Bij gebrek aan een dubbele A-score benadrukt Michelin dat zijn banden worden ontworpen om het best mogelijke totaalcompromis te bieden, met bijzondere aandacht voor de levensduur en de wegligging in de bochten.
Om dat aan te tonen heeft Michelin de 'Performance Tour' georganiseerd: een langeduurtest in reële rijomstandigheden, onder het toezicht van de onafhankelijke Duitse organisatie Dekra, waarbij de Energy Saver+ werd vergeleken met vier concurrenten (van Bridgestone, Continental, Goodyear en Pirelli), die weliswaar al (veel) langer op de markt zijn. Zes Volkswagen Golfs 1.6 TDI van 105 pk vertrokken vanuit Clermont-Ferrand (in Frankrijk) om heel Europa (met uitzondering van de eilanden) te doorkruisen. Na een odyssee van drie maanden en 30.480 kilometer kwamen ze aan in Stockholm.
Tijdens de Michelin Performance Tour onderwierpen de experts de auto's na 18.000 kilometer aan een remtest. Hierbij zette de Michelin het beste resultaat neer, voor de Pirelli (0,1 meter extra remafstand), de Bridgestone (0,6 meter), de Continental (1,6 meter) en de Goodyear (2,1 meter). Op het einde van het traject bleek de Michelin ook de beste slijtvastheid te vertonen, met een geschatte maximale autonomie van 47.100 kilometer. De concurrentie zou gemiddeld 9.300 kilometer vroeger de banden moeten laten vervangen. Tot slot resulteerde de Michelin Energy Saver+ ook in het laagste brandstofverbruik.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!