Tegelijkertijd met de nieuwe Fortwo onthult Smart ook de nieuwe Forfour. Die eerste moet opnieuw de koning onder de stadsauto's worden en de tweede zal veel dichter aanleunen bij het concept van een zo klein mogelijke vierwieler dan zijn gelijknamige voorganger, die gebaseerd was op de toenmalige Mitsubishi Colt. Ondanks de verplichtingen op het vlak van veiligheid is de nieuwe Fortwo slechts 2,79 meter kort, terwijl hij een piepkleine draaicirkel van 6,95 meter kan voorleggen. De Forfour is logischerwijs wat groter, maar met 3,49 meter nog altijd compacter dan een Fiat 500 of een Volkswagen Up. De Smart 'voor vier' kan met neergeklapte achterbank tot 975 liter aan bagage vervoeren.
Bij de lancering zijn twee motoren gepland, allebei driecilinders: een 1.0 van 71 pk of een drukgevoede 0.9 van 90 pk. Een belangrijke nieuwigheid is dat die in tegenstelling tot vroeger verkrijgbaar zullen zijn met een manuele versnellingsbak of een gerobotiseerde versnellingsbak, maar deze keer met dubbele koppeling. Later zal het motorgamma nog worden uitgebreid met een 60 pk-versie. Ook nieuw is dat klanten zullen kunnen kiezen voor een met 10 millimeter verlaagd sportonderstel, een variabel stuur of rijhulpsystemen als een spoorassistent.
Net als bij zijn voorganger (en de nieuwe Renault Twingo, waarmee de Smarts samen ontwikkeld werden) ligt de motor achterin en worden de achterwielen aangedreven. Smart laat ook weten dat de nieuwe wieltreinen het comfort vergroten en dat het interieur weelderiger wordt aangekleed, terwijl er zo'n veertig combinatiemogelijkheden zullen zijn qua kleur voor het koetswerk en voor de Tridion-veiligheidskooi. De nieuwe Smart Fortwo en Forfour wordt gelanceerd in november.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!