In het vooruitzicht van zijn officiële debuut op het salon van Parijs, begin oktober, geeft Volvo beetje bij beetje alle informatie prijs rond de nieuwe XC90. Getrouw aan de reputatie van het Zweedse merk zal de grote SUV veel belang hechten aan veiligheid, waarbij er weer enkele nieuwigheden te melden zijn. Zo heeft Volvo zijn automatische noodremfunctie nog wat verfijnd. Voortaan is het systeem ook in staat om op kruispunten automatisch te vertragen of zelfs ronduit te remmen wanneer er tijdens het afslaan een tegenligger komt aanrijden. Alle automatische remfuncties - inclusief voetgangerherkenning in het donker - zijn gegroepeerd onder de naam City Safety. Het hele pakket wordt standaard aangeboden.
De tweede nieuwigheid betreft een systeem dat de gordels van de inzittenden al opspant wanneer de auto na een ongeval in vrije val raakt. Verder is de XC90 voorzien van een energieabsorptiezone tussen de stoel en het stoelframe, om letsels aan de ruggenwervel te voorkomen. De middelste zitplaats achterin kan worden uitgerust met een geïntegreerd verhoogkussen.
Daarnaast mogen we nog andere rijhulpsystemen verwachten. Zo krijgt de XC90 een parkeerassistent, die de auto zowel in de rij als parallel aan de weg kan parkeren. Voor wie liever zelf parkeert, biedt Volvo nog een camerasysteem aan dat rond de auto kan kijken. De grote Volvo kan eveneens rekenen op een systeem dat waarschuwt voor achteropkomend verkeer wanneer je achterwaarts een parkeerplaats uitrijdt. Net als alle Volvo's op het nieuwe modulaire SPA-platform krijgt hij ook een Android-besturing waarmee je je smartphone rechtstreeks kunt bedienen met het aanraakscherm op de middenconsole.
Tot slot weten we nu ook meer over de motoren. Helemaal bovenaan in het gamma mogen we de T8 verwachten, een plug-inhybride van 400 pk en 640 Nm, die een drukgevoede tweeliter koppelt aan een elektromotor van 80 pk. De XC90 T8 zal ook 40 kilometer ver zuiver elektrisch kunnen rijden. De rest van het motorenpalet bestaat uit een turbodiesel van 190 pk (D4) en een biturbo-diesel van 225 pk (D5). Op benzinevlak is er de T5 van 254 pk en de T6 van 320 pk. Alle modellen hebben standaard vierwielaandrijving.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!