Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Autosalon Frankfurt 2015 / Volkswagen Tiguan 2016: een maat groter

Verwachte lancering : 01-01-2016

Geschreven door David Leclercq op 14-09-2015

De nieuwe Volkswagen Tiguan is eindelijk onthuld. Hij is tegelijk ruimer, krachtiger en zuiniger, en er komt een plug-in hybride versie.

Gisteren konden we de eerste schetsen laten zien van de nieuwe Volkswagen Tiguan, vandaag is de auto in volle glorie te bewonderen in Frankfurt. De Duitsers melden fier dat hij veel ruimer is geworden en dat het verbruik met 25 procent is gedaald.

Een maat groter

De nieuweling is 6 centimeter langer en 3 centimeter breder, maar ook 3,3 centimeter lager, wat hem een krachtiger uitstraling geeft. De wielbasis is met 7,7 centimeter gegroeid tot 2,68 meter. Daardoor neemt de binnenruimte toe in alle richtingen: achterin biedt hij bijna 3 centimeter meer beenruimte terwijl zijn koffer tot 615 liter slikt, wat 145 liter meer is dan voordien. Met de achterbank neergeklapt komt zelfs tot 1.655 liter vrij.

Milieuvriendelijker

Het motorenpalet biedt geen verrassingen. Op sommige markten begint het aanbod bij een atmosferische 1.6 met 120 pk, maar wij kunnen vooral rekenen op drukgevoede viercilinders van 1,4 en 2,0 liter. Logischerwijze worden de minder krachtige versies verkocht met voorwielaandrijving terwijl de krachtiger varianten recht hebben op een vierwielaandrijving met een centrale Haldex-meerschijvenkoppeling. Voor de overbrenging is er keuze tussen manuele zesversnellingsbakken of gerobotiseerde eenheden met 6 of 7 verhoudingen, afhankelijk van de motor. De vierwielaangedreven varianten krijgen voortaan een bodemvrijheid van 200 millimeter, wat 11 millimeter meer is dan de voorwieltrekkers. Bovendien biedt VW nog steeds een specifiek offroadpack aan. Dat vergroot de terreinhoeken, en dan vooral de aanloophoek, die toeneemt van 18,3 naar 25,6 graden. Ook het sleepvermogen is versterkt tot 2.500 kilo.

Plug-in hybride

Volkswagen heeft meteen ook een plug-in hybride versie onthuld, de GTE. Die gebruikt uiteraard dezelfde 1.4 TSI met 150 pk en elektromotor als de Golf en Passat GTE. In totaal ontwikkelt hij zo’n 220 pk, terwijl hij ongeveer 40 kilometer zuiver elektrisch kan rijden (op papier, in werkelijkheid zal dat eerder 30 kilometer zijn). De CO2-uitstoot van 42 g/km maakt hem vooral fiscaal interessant. Ter herinnering: er komen drie koetswerkversies van de nieuwe Tiguan: een vijfzitter, een zevenzitter en een coupé naar het voorbeeld van de BMW X4.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten