De nieuwe Cube zal voor het eerst buiten de Japanse archipel worden verkocht. Na zijn marktlancering daar eind deze maand, biedt Nissan hem ook aan in de Verenigde Staten vanaf de lente van 2009 en later ook in Europa. De specificaties verschillen naargelang het continent, maar het principe blijft hetzelfde: zoveel mogelijk binnenruimte in een zo compact mogelijke auto (minder dan vier meter lang).
Voor het interieurontwerp zegt de constructeur dat hij zijn licht is gaan opsteken bij jacuzzi's. Of u dat nu vreemd vindt of niet, de stoelen zijn in elk geval ontwikkeld zoals sofa's en de enorme voorruit brengt erg veel licht in het interieur. Om zoveel mogelijk binnenruimte te kunnen bieden, hebben de ingenieurs een platform ontwikkeld waarin motor, versnellingsbak en ophanging zo weinig mogelijk plaats innemen. De koffer is toegankelijk via een zijdelings openzwaaiende deur die meteen maakt dat de achterkant van de auto asymmetrisch is. Omdat hij voor de stad is ontwikkeld, heeft de Cube bovendien een erg kleine draaicirkel van slechts 9,2 meter.
In Japan wordt de Cube aangeboden met een lichte en zuinige 1.5-benzinemotor. Zoals gebruikelijk in het land met de rijzende zon is hij zowel met voor- als vierwielaandrijving verkrijgbaar, maar voor Europa zou enkel die eerste versie volstaan.
Van de eerste twee generaties van de Cube werden enkel in Japan al meer dan een miljoen exemplaren verkocht sinds hij in 1998 op de markt kwam. Maar dat is natuurlijk een bijzondere markt, waar hoekige autootjes veel succes hebben dankzij allerlei fiscale en wettelijke stimulansen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!