Sakura is de naam van de Japanse kersenboom en zijn bloemen. Het is ook de naam van Nissans nieuwe elektrische model. De kans is echter klein dat deze auto de oversteek naar Europa zal maken. Hij behoort immers tot het segment van de typisch Japanse kei-cars (Keijidōsha), de kubusvormige stadsauto's die daar erg populair zijn. De Nissan Sakura is 3,39 m lang, 1,65 m hoog en 1,47 m breed. De wielbasis is 2,49 m om de binnenruimte te maximaliseren.
180 km
De elektromotor is begrensd tot 47 kW (64 pk), met een koppel van 195 Nm. Genoeg voor een topsnelheid van 130 km/u. Zijn batterij heeft een capaciteit 20 kWh, vergelijkbaar met die van een plug-inhybride. Dat betekent dat de actieradius in het beste geval beperkt is tot 180 km. Aangezien de Keijidōsha echter is ontworpen voor stadsverkeer, zou dat voldoende moeten zijn. Vooral omdat hij in 40 minuten kan worden opgeladen aan een snelle terminal en in maximaal 8 uur aan een stopcontact. De bestuurder kan kiezen uit drie rijmodi: Eco, Standaard en Sport. De Sakura kan ook met één pedaal worden gereden.
Kleurrijk
Als goede 軽自動車 (kei-car) is hij verkrijgbaar in een mooi kleurengamma: 15 in totaal. Waaronder een roze tint die doet denken aan de befaamde Sakura. Aan boord is alles digitaal, met een digitaal instrumentenpaneel en een aanraakscherm van 9 duim met Nissan Connected Services. Hij kan ook worden uitgerust met semiautonome rijfuncties ProPilot en met de automatische parkeerfunctie ProPilot Park. De instapprijs in Japan bedraagt 1,78 miljoen yen (13.150 euro), maar het prijskaartje kan oplopen tot 2,94 miljoen yen (21.700 euro) met een top-of-the-range afwerking.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!