De Nissan X-Trail heeft een bekend gezicht met zijn zwevende dak en zijn actief V-motion-radiatorrooster, want deze nieuwe generatie bestaat al als de Rogue in Noord-Amerika. Maar voor Europa wordt hij geëlektrificeerd. De instapversie is een mildhybride op 12 volt met een drukgevoede 1.5 met variabele compressieverhouding. Hij beschikt over 163 pk en 300 Nm om de voorwielen aan te drijven met behulp van een continu variabele Xtronic-transmissie. Net als de Qashqai profiteert ook de X-Trail van e-Power-hybridetechnologie met 204 pk of 213 pk.
e-Power-hybride
De 1,5-litermotor drijft de wielen niet aan. Hij draait gewoon op een optimaal toerental om de hoogrendementsbatterij van stroom te voorzien. De accu levert de energie voor de 150 kW (204 pk) sterke motor voorin die de wielen aandrijft. 204 pk is het totale vermogen van de SUV in deze configuratie. Net als bij een elektrische auto is de reactie bij het accelereren ogenblikkelijk dankzij de beschikbaarheid van het koppel (330 Nm). E-Power maakt ook een One Pedal Step-rijmodus mogelijk. Wanneer het gaspedaal wordt losgelaten, vertraagt de auto, al is het niet mogelijk om zo volledig tot stilstand te komen. Nissan heeft dit systeem ontwikkeld voor het rijden in de stad en het manoeuvreren. One Pedal Step wordt geactiveerd door een schakelaar op de console.
Elektrische vierwielaandrijving
Als optie kan een tweede elektromotor van 100 kW (136 pk) worden toegevoegd voor de achteras. Hierdoor kan de X-Trail vierwielaandrijving krijgen met een totaal vermogen van 157 kW (213 pk). Dit vierwielaandrijvingssysteem, bekend als e-4Orce, is ook beschikbaar op de Ariya en verbetert de tractie, het weggedrag en de acceleratie. In deze configuratie accelereert de Nissan X-Trail van 0 naar 100 km/u in 7 seconden, tegenover 8 seconden met tweewielaandrijving! In bochten kan elk wiel onafhankelijk remmen om de auto op koers te houden. De X-Trail is gebouwd op het CMF-C platform van de Alliance, net als de Renault Kangoo. Om het gewicht te drukken is de achterklep van de Japanse SUV gemaakt van composietmateriaal, terwijl de deuren, de voorvleugels en de motorkap nu van aluminium zijn gemaakt.
Rijhulpsystemen
ProPilot is verbeterd om semiautonoom te benaderen. Het ProPilot Navi-Link biedt een actieve cruise control op snelwegen door de snelheid aan te passen aan het verkeer. Hij kan ook verkeersborden lezen (tegenwoordig een verplichte functie) om de auto automatisch te vertragen of te versnellen. Deze technologie houdt ook rekening met navigatiegegevens om te anticiperen op bochten en de snelheid van het voertuig aan te passen. Ten slotte kan ProPilot met Navi-Link nu communiceren met dodehoekmonitoren om gevaarlijke rijstrookveranderingen te vermijden.
7 zitplaatsen
De nieuwe Nissan X-Trail kan tot zeven personen vervoeren. De derde rij, met afzonderlijke stoelen die in de vloer kunnen worden opgeklapt, is bedoeld voor mensen tot 1,60 m. In de configuratie met 5 zitplaatsen biedt de bagageruimte 585 liter laadruimte. Het 12,3 duim grote centrale scherm NissanConnect wordt gebruikt om de infotainment- en auto-instellingen te beheren. Via de smartphone kan informatie van buitenaf naar het voertuig worden gestuurd, zoals een navigatiebestemming voor de rit. Het hogeresolutiescherm voor de instrumenten is eveneens 12,3 duim groot. Het head-updisplay stuurt informatie naar de voorruit op een oppervlakte van 10,8 duim. Achterin hebben de passagiers twee aansluitingen om verschillende interfaces aan te sluiten: USB-A en USB-C.
De prijzen
De nieuwe X-Trail kan besteld worden vanaf september 2022. Aan de mildhybride instapversie hangt een prijskaartje van 43.300 euro. De Business Edition, die bedoeld is voor professionele klanten, kost er 45.800. Voor de Tekna+ moet je minstens 55.350 euro veil hebben.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!