Frank Eickholt, een coureur van Nissan die is gepassioneerd door de mythische Nürburgring, heeft de X-Trail FCV over het 20,8 kilometer lange circuit gestuurd. Op het lichtjes vochtige wegdek ging de SUV met aandrijving via een brandstofcel in 11 minuten en 58 seconden rond. Daarbij stootte hij uiteraard geen enkele vervuilende stof uit. Het prototype, dat een geschatte waarde heeft van 1,3 miljoen euro, stond op standaardbanden.
De Nissan X-Trail FCV is een vijfzits-SUV met een elektromotor die wordt gevoed door een brandstofcel, die op haar beurt haar energie haalt uit waterstof dat onder een druk van 700 bar wordt opgeslagen. Dit prototype onderging sinds 2006 al talrijke tests op de openbare wegen van Japan en Californië. De auto haalt een topsnelheid van 150 km/h en geraakt 500 kilometer ver met een volle tank. Het maximumvermogen bedraagt 90 kW (120 pk) terwijl het koppel piekt op 280 Nm. De elektriciteit die door de brandstofcel wordt verwekt, wordt opgeslagen in een Lithium-ionbatterij, die zoals bij alle auto's van dit type ook energie kan recupereren tijdens het remmen. Nissan hoopt tegen 2015 te kunnen starten met serieproductie van brandstofcelauto's.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!