Volgens onze collega's van het Britse Autocar is Noble bijna klaar met de ontwikkeling van de M500, waarvan de conceptversie in 2018 werd voorgesteld op het Goodwood Festival of Speed. De Noble M500 volgt de in 2010 geïntroduceerde M600 op als enige model in het gamma van de kleine ambachtelijke constructeur. Het merk, dat in 1999 opgericht werd door ingenieur Lee Noble (die zelf in 2008 het bedrijf verliet), is volgens Autocar bezig met de laatste dynamische validatietests en maakt zich sterk dat de eerste leveringen aan klanten in 2022 zullen gebeuren.
Minder krachtig, maar lichter
Terwijl de M600 rekende op een 650 pk sterke biturbo-V8 van Volvo-origine, doet zijn opvolger een beroep op de biturbo-V6 uit de Ford GT. Die zou in de Noble goed moeten zijn voor 'ongeveer' 500 pk. Anno 2022 klinkt dat erg 'redelijk' voor een supercar, maar de M500 zou dat goed moeten maken met een erg laag gewicht. Noble mikt naar 1.250 kilo voor de uiteindelijke productieversie, mede dankzij een koetswerk van met glasvezel versterkt composietmateriaal of (als optie) van koolstofvezel. Dat laatste bedekt een stalen buizenchassis dat grotendeels overgenomen werd van de M600. De motor is dus opnieuw centraal opgesteld.
Oldschool
De M500 belooft oldschool rijplezier. Voor zijn ophanging doet hij een beroep op dubbele driehoeken rondom en passieve schokdempers en verder is hij wel voorzien van een – hydraulische – stuurbekrachtiging, maar doet hij het zonder airabgs of ABS, laat staan andere rijhulpsystemen. Bovendien is hij ook enkel te krijgen met een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen en een heerlijk ouderwets metalen schakelrooster.
De enige moderniteit is een digitaal instrumentenpaneel, dat zich echter beperkt tot de essentie. Bovenaan op de middenconsole zien we echter ook een centraal infotainmentscherm, evenals een aanraakbedieningsschermpje voor de klimaatregeling, maar daarover hebben we nog geen verdere details.
Qua prestaties zou de M500 zijn voorganger moeten evenaren. De topsnelheid zou iets boven de 300 km/u moeten liggen. Noble rekent op een productie van zo'n 50 exemplaren per jaar en wil de verkoopprijs rond de 150.000 Britse pond houden. Het orderboekje is echter nog niet geopend. Geïnteresseerden hebben dus nog even tijd om te sparen. Hou er wel rekening mee dat het er gezien de Brexit niet makkelijker op geworden zal zijn om deze – bovendien rechtsgestuurde – exoot van een Belgische nummerplaat te mogen voorzien.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!