In 2017 viel de naam een eerste keer, eerder als werktitel dan als echte modelnaam. Inmiddels is de Ferrari Purosangue een feit. De eerste SUV uit Maranello gaat in de loop van 2023 in productie en zal ongeveer 390.000 euro gaan kosten.
Opvallend: Ferrari zou de oplage van de Purosangue beperkten tot maximaal 20% van de totale jaarproductie. Reken op een 2.500 à 3.000 exemplaren per jaar. Die eerste batch zou overigens al volledig uitverkocht zijn.
Disconnected
Het koetswerk van deze SUV, al doet Ferrari al de moeite van de wereld om die term te vermijden, oogt erg slank en evenwichtig voor een wagen die 2,2 ton op de weegschaal zet. De Purosangue is meteen ook het eerste model uit de geschiedenis met vijf deuren, waarvan de achterste portieren zogeheten suicide doors zijn. Het interieur telt vier zitplaatsen, onder de achterklep schuilt een laadvolume van 473 liter. En jawel, de rugleuning van de achterbank kan neergeklapt worden.
Geen centrale display, de Ferrari Purosangue beschikt over gescheiden multimediamodules. Eentje voor de bestuurder en een andere voor zijn passagier. De SUV doet het overigens zonder connected services, omdat de Italiaanse constructeur ervan uitgaat dat de meeste bestuurders daarvoor toch op hun smartphone vertrouwen.
V12
Centraal tussen de voorwielen ligt een atmosferische V12 met een cilinderinhoud van 6,5 liter. Ferrari heeft het over een gloednieuw motorblok dat een vermogen van 725 paart aan een maximaal koppel van 715 Nm. 80% van het motorkoppel is reeds beschikbaar vanaf 2.100 toeren per minuut, terwijl het vermogen piekt bij 7.750 omwentelingen. De V12 met motorcode F140IA komt met een modus voor in de stad, zodat de soundtrack de buren niet nodeloos wakker maakt wanneer je het steigerende paard uit zijn stal rijdt.
LEES OOK Ferrari: een 100% elektrisch model voor 2030
Die power wordt op alle vier de wielen gezet via een 4x4-systeem dat vergelijkbaar zou zijn met dat van de Ferrari FF destijds. Boven de 200 km/u of vanaf de vijfde versnelling wordt die FWD-module uitschakelt en wordt de Purosangue een achterwielaandrijver.
Schakelen doet deze Ferrari met een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling, het achtste verzet is een zogenaamde overdrive die het toerental moet drukken en het verbruik helpt reduceren. De Ferrari Purosangue sprint in 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 310 km/u.
Multimatic
Omdat ook deze SUV moet rijden zoals een echte Ferrari, ondanks zijn grote afmetingen en stevige gewicht, is Ferrari een samenwerking aangegaan met Multimatic. Het resultaat heet TASV, kort voor True Active Spool Valve-technologie, waarbij actuatoren op 48V de dempers sturen en elke vorm van koetswerkrol in de kiem proberen smoren. Tijdens het nemen van bochten verlaagt de actieve ophanging, die stabilisatorstangen weert, zich tot 10 millimeter. Ook vierwielsturing is van de partij.
De gewichtsverdeling over beide assen heeft een dynamische 49/51-split, een verdeling waar veel echte sportwagens enkel jaloers kunnen zijn. Om ook het zwaartepunt te verlagen, is de dakconstructie opgetrokken uit koolstofvezel. De Purosangue moest en zou rijden als een Ferrari. Natuurlijk zijn we benieuwd of dat Maranello ook gelukt is.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!