De nieuwe Hyundai Ioniq 5 N debuteert op het Goodwood Festival of Speed en slaat daar geeneens een slecht figuur, want de N-behandeling zorgt ervoor dat de elektrische SUV in amper 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 260 km/u haalt.
Belangrijker is dat Hyundai de N-versie van de Ioniq 5 niet enkel snel, maar ook echt sportief heeft willen maken. Die ambitie steunt op drie pilaren:
- Corner Rascal
- Racetrack Capability
- Everyday Sportscar
Hyundai Ioniq 5 N: highlights
- Systeemvermogen van 650 pk in N Grin Boost-modus
- Batterijcapaciteit van 84 kWh, laadsnelheid van 350 kW
- N Drift Optimizer met geïntegreerde Torque Kick Drift-functie
- AWD-aandrijving met N Torque Distribution en e-LSD
- N Brake-remenergierecuperatie tot 0,6 G
- N e-Shift (valse DCT-achtbak) met Active N Sound + (die toeren simuleert)
- Versterkt chassis en verlaagde sportophanging (-20 mm) met breder spoor (+50 mm)
- Gesmede 21-duimvelgen maatje 275/35, omgord met Pirelli PZero-banden
Hyundai Ioniq 5 N: Corner Rascal
Om het stuurtalent van de Hyundai Ioniq 5 N-waardig te krijgen, onderging de elektrische SUV een heleboel structurele verstevigingen die ervoor zorgen dat de koetswerkstijfheid flink toeneemt. De IDA-aandrijfassen werden overgenomen uit het WRC-programma, terwijl de gesmede 21-duimvelgen het onafgeveerde gewicht reduceren. Voor de nodige grip zorgen de kleverige Pirelli PZero-banden. Om de feedback van de besturing te verbeteren, werd het stuurhuis versterkt en kreeg de stuurinrichting een specifieke kalibratie.
Om de impact van het hoge gewicht van een elektrische auto op het stuurgedrag te verminderen, komt de nieuwe Hyundai Ioniq 5 N met de zogenaamde N Pedal. Door gebruik te maken van vertragende kracht wordt een agressieve gewichtsoverdracht gecreëerd, zodat je bochten scherper kan insturen. De N Drift Optimizer helpt je dan weer om de drifthoek te handhaven, met de geïntegreerde Torque Kick Drift-functie kan je de drift inzetten zoals je dat ook doet bij een achterwielaangedreven ICE-auto.
De N Torque Distribution zorgt intussen voor een volledig variabele koppelverdeling over de voor- en achterkant en kan worden ingesteld op 11 niveaus. Het e-LSD (elektronisch sperdifferentieel) op de achteras zorgt voor nog meer controle. De N Road Scan speurt naar leuke wegen en suggereert de bestuurder van de Hyundai Ioniq 5 N om de N-modus te activeren wanneer er zich een leuke bochtencombinatie aanbiedt.
Hyundai Ioniq 5 N: Racetrack Capability
De nieuwe Hyundai Ioniq 5 N komt met twee elektromotoren, in de tijdelijke N Grin Boost-modus goed voor een systeemvermogen van liefst 650 pk. Dat zorgt ervoor dat de elektrische SUV in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u sprint en een topsnelheid van 260 km/u haalt. De circuitprestaties profiteren van de N Launch Control (die drie verschillende tractieniveaus aanbiedt) en van de Track SOC (die het batterijverbruik per ronde monitort).
De Hyundai Ioniq 5 N komt met een specifiek warmtemanagement voor de batterij van 84 kWh, zodat prestatieverlies voor en tijdens intensief rijden op het circuit tot een minimum beperkt wordt. De N Battery Pre-conditioning geeft je de mogelijkheid het accupakket voor te bereiden op wat komen gaat: een korte powerpiek in de modus Drag of de laagst mogelijke accutemperatuur voor meerdere circuitrondjes aan een hoog tempo in de modus N Race (waarbij je nog eens kan kiezen tussen Sprint en Endurance).
Om het stopvermogen van de Hyundai Ioniq 5 N te verhogen krijgt de elektrische SUV extra krachtige remmen gemonteerd: vooraan met een diameter van 400 en achteraan 360 millimeter. De hydraulische remmen krijgen de hulp van N Brake Regen-technologie, dat een maximale vertragingskracht van 0,6 G belooft. De samenwerking van beide remsystemen zorgt ervoor dat de remmen bijten en blijven bijten.
Hyundai Ioniq 5 N: Everyday Sportscar
Omdat sportiviteit niet enkel om pure prestaties of hoge bochtensnelheiden draait, heeft Hyundai ook flink geïnvesteerd in de emotionele kant van de Ioniq 5 N – nochtans geen sinecure voor een elektrische auto. De N e-Shift geeft je de indruk met een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling onderweg te zijn, voor het bijbehorende geluid zorgt de Active n Sound + die maakt dat je de indruk krijgt dat de elektromotoren van de Hyundai Ioniq 5 N toeren maken.
De Hyundai Ioniq 5 N staat op een met 20 millimeter verlaagd sportonderstel, de dikkere billen maken het koetswerk 50 millimeter breder en de achterdiffusor zorgt ervoor dat de lengte met 80 millimeter toeneemt. Want de aerodynamica werd niet uit het oog verloren, zoals blijkt uit het genereuze gebruik van spoilers en aanverwante winglets. Het kleurenpalet biedt je de keuze tussen de tinten: Performance Blue Matte, Performance Blue, Abyss Black Pearl, Cyber Gray Metallic, Ecotronic Gray Matte, Ecotronic Gray, Atlas White Matte, Atlas White, Gravity Gold Matte en Soultronic Orange Pearl.
Het interieur van de nieuwe Hyundai Ioniq 5 N combineert een specifieke aankleding met een gloednieuw sportstuur (met de nodige N-sneltoetsen voor bijvoorbeeld de N Grin Boost-modus), lager gemonteerde kuipstoelen en specifieke N-menu's in de centrale multimediamodule. Ook de pedalen zijn aangepast, zodat je de drift- en circuitfuncties optimaal kan benutten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!