Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Mercedes EQE SUV (2023)

Geschreven door Alain Devos op 16-10-2022

De elektrische EQE is er nu ook als Mercedes EQE SUV. Een elektrische GLE, zeg maar.

Het is geen toeval dan de Mercedes EQE SUV zo sterk op de eerder gelanceerde en iets grotere EQS SUV lijkt, het is evenmin het ‘spijtige’ gevolg van een gebrek aan inspiratie bij de designers. Bij Mercedes kiezen ze bewust voor een sterke visuele band, vandaar dat je voor die EQE en EQS echt wel van de maten L en XL kan spreken.

We maakten dezelfde bedenking toen de EQS en EQE uitkwamen, ook die elektrische berlines kan je eigenlijk enkel uit elkaar houden als ze voor je neus staan. Dat geldt dus ook voor hun SUV-varianten. Zet ze naast elkaar en je ziet natuurlijk wel dat de Mercedes EQE SUV een maat kleiner is en ook wel wat andere designdetails heeft, maar de familieband is hoe dan ook sterk.

Mercedes EQE SUV - Mercedes-AMG EQE SUV

Sobere elegantie

Zien de elektrische berlines er best wel bijzonder uit, dan ogen de SUV-versies van de Mercedes EQE en de EQS net vrij klassiek. Anders dan de stoere iX en de in sommige kleuren haast agressief overkomende (hybride) XM van BMW, opteren ze in Stuttgart voor een soort elegante soberheid. Met uitzondering misschien van het zwarte paneel op de snoet van de auto, daarover durven de meningen wel verschillen.

We schreven het al in het testverslag van de Mercedes EQS SUV, er lijkt hoe dan ook wel rekening te zijn gehouden met de smaken van de potentiële klanten op de belangrijke Noord-Amerikaanse markt. Net zoals zijn grote broer wordt de Mercedes EQE SUV trouwens in Tuscaloosa in de staat Alabama gebouwd, waar de Duitsers ook een batterijfabriek in de buurt hebben liggen.

Mercedes EQE SUV - Mercedes-AMG EQE SUV

Extra Dynamiek

De Mercedes EQE SUV is niet alleen 262 millimeter korter dan de EQS SUV, met zijn lengte van 4.863 millimeter is hij zelfs nog iets compacter dan de EQE-berline. Ook de wielbasis telt trouwens 9 millimeter minder. Hij staat nochtans wel op hetzelfde en exclusief voor elektrische aandrijving ontworpen platform, maar daar valt qua afmetingen dus vrij makkelijk mee te ‘spelen’. Dat de Mercedes EQE SUV compacter is dan de EQS SUV, betekent ook dat hij wat dynamischer is. 

De Mercedes EQE SUV kan beschikken over zowat alle rijhulpsystemen van de andere EQ-modellen, standaard of optioneel. De ophanging is ook quasi identiek, maar de kortere lengte en dito wielbasis en natuurlijk ook het lagere gewicht moeten hem wel dynamischer maken dan de EQS SUV. De optionele Airmatic-luchtvering met actieve demping biedt nog meer mogelijkheden. Het koetswerk kan tot 3 centimeter worden verhoogd, de van 4Matic-voorziene varianten komen naast de Dynamic Select-rijmodi Eco, Comfort, Sport en Individual ook met een Offroad-programma. Je kan de auto ook bestellen met een actieve achteras met tot 10 graden meesturende wielen.

Mercedes EQE SUV - Mercedes-AMG EQE SUV

Hyperscreen

Kan de bestuurder van een EQS SUV dankzij een (optionele) derde zitrij tot zes passagiers meenemen, dan blijft de Mercedes EQE SUV een vijfzitter. Het laadvolume van de koffer is natuurlijk ook wat minder groot. In de EQS SUV kan je tot 2.100 liter kwijt, in de EQE SUV toch ook nog 1.675 liter. Als je in beide modellen vijf stoelen rechtop hebt staan, gaat het om respectievelijk 645 en 580 liter.

Vooraan in het interieur merk je niet veel verschil tussen beide modellen. Ook voor Mercedes EQE SUV kan het gigantische Hyperscreen met dus ook een scherm voor de voorste passagier worden voorzien, daar moet wel voor worden bijbetaald. Standaard komt de auto al met heel wat infotainment- en aanverwante snufjes, waaronder een met de mogelijkheden én wensen inzake laadinfrastructuur rekening houdende navigatie, een al even slimme airco en luchtfiltering en een geweldig klinkend Dolby Atmos-audiosysteem.

Mercedes EQE SUV - Mercedes-AMG EQE SUV

Rijbereik?

Das Haus zegt nog op de officiële homologatie te wachten, maar durft voor de Mercedes EQE SUV toch al een WLTP-autonomie tot 590 kilometer te beloven. Daar moet je de EQE SUV 350+ voor bestellen, die achterwielaangedreven instapversie komt met een motor van 215 kW (293 pk) en 565 Nm. De 4Matic-variant van de EQE SUV 350 heeft hetzelfde vermogen, maar met 765 Nm wel een hoger koppel. De evengoed via de vier wielen aangedreven EQE SUV 500 4Matic kan tot 300 kW (409 pk) en 858 Nm leveren, maar Mercedes vermeldt nog geen prestaties.

Standaard komt de Mercedes EQE SUV met een interne lader van 11 kW, het laden kan (optioneel) ook een heel pak sneller met een exemplaar van 22 kW. De bestuurder heeft weer keuze uit verschillende niveaus van energierecuperatie, de auto laat zich desgewenst rijden (en stoppen) met alleen het 'gaspedaal'.

Mercedes EQE SUV - Mercedes-AMG EQE SUV

Ook als AMG

De Mercedes EQE SUV heeft wat minder sterke motoren dan de EQS SUV, maar Mercedes voorziet wel in AMG-varianten. Dat zijn dan ook de eerste elektrisch aangedreven SUV’s van die divisie, van de EQE- en EQS-berlines bestonden er al AMG-afgeleiden. Met twee motoren van in totaal 505 kW of 687 pk in de EQE SUV 53 is de SUV bijzonder krachtig, maar er is ook een bescheidener EQE SUV 43 met 350 kW of 476 pk. De eerste spurt naar 100 km/u in 3,5 seconden (met het optionele Dynamic Plus-pakket), de tweede heeft er 4,3 tellen voor nodig.

De vierwielaandrijving, de luchtvering, de rolstabilisatie en de achterwielsturing zijn standaard en de ophanging en het remsysteem zijn vanzelfsprekend ook aangepast aan de hogere vermogens. Het koetswerk is sportiever of als je wil agressiever aangekleed, extra of toch andere aerodynamische addenda en vooral het zwarte paneel met ‘latjes’ in chroom op de snoet zorgen voor het visuele verschil. Op de motorkap is de Mercedes-ster vervangen door een AMG-logo, voor de velgen kan je kiezen tussen 21 en 22 duim.

In het interieur van die Mercedes-AMG EQE zijn er evengoed sportieve kruiden rondgestrooid, de pedalen, de bekleding, de vloermatten en het stuurwiel zijn specifiek. Voor het Hyperscreen (met wat extra AMG-functies) moet ook in deze sportieve modellen nog worden bijbetaald. Dat kan je ook doen voor een extra sportieve en dus artificiële klank, die moet je doen vergeten met een elektrische auto te rijden…

Mercedes EQE SUV - Mercedes-AMG EQE SUV

Senior Writer (freelance)

Facebook: @alain.devos.18 / Twitter: @devos_alain / Instagram: @adevos12

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten