Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Officieel: Mercedes EQS SUV (2022)

Verwachte lancering : 01-10-2022

Geschreven door Ken Divjak op 19-04-2022

Na de EQS en EQE start Mercedes nu met de uitrol van een reeks elektrische SUV’s op het elektrische EVA2-platform: de Mercedes EQS SUV herbergt tot zeven inzittenden en belooft een rijbereik van 600 kilometer.

Het hek is van de dam. Na de EQS- en EQE-berlines onthult Das Haus nu de Mercedes EQS SUV, die eind 2022 in de showrooms verschijnt. Het is de derde elektrische auto op het EVA2-platform, maar zeker niet de laatste, vermits ook Maybach zich van het moderne EV-platform gaat bedienen. In een bui van nooit eerder geziene transparantie heeft Stuttgart zelfs al bekendgemaakt dat de Mercedes EQE SUV op een drafje gaat volgen, zij het met een productiestart in 2023.

LEES OOK Test Mercedes EQE 350+ (2022)

Uit die aanpak blijkt eens te meer dat Mercedes zijn top-downbenadering aanhoudt en eerst de hoogste ‘Klasses’ ontwikkelt alvorens de lagere daarvan af te leiden. Nieuw daarbij is dat de elektrische berlines voortaan van de SUV’s gescheiden worden door het drieletterwoord ‘SUV’ in de typebenaming te zetten. Zo ontstaat er dus ruimte om naast een EQS ook een EQS SUV te hebben en naast de EQE een EQE SUV. En allicht komt er dus ook een nieuwe EQC sedan die geflankeerd wordt door een SUV-afgeleide.

2022 - Mercedes EQS SUV

Bekende mechaniek 

Technisch gezien verschilt de Mercedes EQS SUV nauwelijks van de berlineversie. Dat betekent dat luchtvering ook hier standaard is, inclusief de mogelijkheid om het koetswerk 2 centimeter hoger te leggen. Idem dito voor de vierwielsturing, die de achterwielen altijd 4,5 graden laat meedraaien en optioneel zelfs 10 graden. De batterijcapaciteit van 107,8 kWh is evengoed dezelfde, wat in het zuinigste geval een WLTP-rijbereik van meer dan 600 kilometer moet opleveren.

LEES OOK Detailtest Mercedes EQS 580 (2021)

Initieel worden er twee motorconfiguraties aangeboden: de Mercedes EQS SUV 450+, met een enkele elektromotor van 265 kW en 568 Nm op de achteras, en de Mercedes EQS SUV 580 4Matic, met vierwielaandrijving dankzij twee motoren die samen 400 kW en 858 Nm produceren. Wielen van minstens 20 en maximaal 22 duim moeten dat geweld aan de grond krijgen. De productie van de EQS SUV en de bijbehorende accu’s gebeurt in de States, wat allicht de belangrijkste afzetmarkt wordt voor deze 5,12 meter lange SUV.

2022 Mercedes EQS SUV

Zevenzitter

Wat de SUV-variant dan precies toevoegt aan het EQS-recept? Om te beginnen een beduidend andere koetswerkvorm. Mercedes heeft naar eigen zeggen lang nagedacht over de hoogte van de EQS SUV, omdat die enerzijds inherent is aan het SUV-ontwerp, maar tegelijk nefast is voor de aerodynamica en het rijbereik. De consensus is uitgedraaid op een hoogteverschil van 20 centimeter met de EQS, vooral om achterin genoeg hoofdruimte te garanderen.

LEES OOK Mercedes-Maybach EQS SUV belooft elektrische luxe 

In de eerste plaats profiteren de passagiers op de tweede rij daarvan, bijgestaan door een achterbank die standaard elektrisch te verschuiven valt over 13 centimeter. Die laatste functie zorgt er ook voor dat de twee passagiers op de derde rij min of meer gracieus bij de wegklapbare kofferzitjes raken en er ook nog wat beenruimte hebben. De hoofdruimte in de koffer is natuurlijk beperkt, maar toereikend voor passagiers onder de 1,80 meter. Het maximale koffervolume van de Mercedes EQS SUV bedraagt 645 tot 2.100 liter in de vijfzitter en 565 tot 2.020 liter als zevenzitter. Met alle zitjes in gebruik rest er wel nog maar 195 liter stouwruimte.

2022 - Mercedes EQS SUV

 Off-roadprogramma

Dat de Mercedes EQS SUV niet dezelfde offroadambities koestert als de nakende EQG – die speciaal daarvoor een ander chassis gaat krijgen – zal niemand verbazen. De extra bodemvrijheid maakt weliswaar dat de SUV-versie beter presteert op losse ondergrond, maar echte 4x4-kunde kun je bezwaarlijk verwachten van de 450+ met louter achterwielaandrijving. Bij de Mercedes EQS SUV 580 ligt dat anders, wat zelfs de ingenieurs een beetje verrast heeft.

LEES OOK Mercedes Concept EQG krijgt productieversie

Terreinrijden stond namelijk niet hoog op het prioriteitenlijstje voor de Mercedes EQS SUV, maar blijkbaar komt de 4Matic-versie prima uit de voeten over een moeilijke ondergrond. Vandaar ook dat de Duitse constructeur in een off-roadprogramma met bijbehorende menu’s voorziet, net als zijtreden die terloops de stroomlijn verbeteren. Ook het sleepvermogen van 1.800 kilogram getuigt van goede genen. We spreken dan uiteraard over een geremde aanhangwagen; in Duitsland is een ongeremde sleep niet toegestaan bij dergelijke massa’s.

2022 - Mercedes EQS SUV

Prijs? AMG-versie?

We weten dus al best veel over de nieuwe Mercedes EQS SUV, grotendeels omdat die technisch nauw verwant is met de reguliere EQS. Toch ontbreken er nog een paar belangrijke puzzelstukken, zoals het verbruik (dat hoe dan ook hoger gaat liggen dan dat van de extreem gestroomlijnde EQS) en de prijszetting (idem dito). Wat de eerste Mercedes SUV op het EVA2-platform wél nog doet, is aangeven hoe de volgende generatie elektrische cross-overs uit Stuttgart er gaat uitzien.

LEES OOK Test Mercedes-AMG 53 EQS 4Matic (2022)

De EQE is namelijk ook het poppetje in de buik van de EQS gebleken, wat eenzelfde matroesjka-aanpak voor de SUV’s voorspelt. Of er van de Mercedes EQS SUV ook AMG-versies komen, is nog niet bevestigd. Een AMG Line-exterieurpakket met aerodynamische 22-duimers en verdonkerde elementen behoort wel meteen tot de mogelijkheden. En het dashboard-vullende Hyperscreen? Dat is natuurlijk ook weer van de partij, zij het nog steeds als optie.

Bekijk ook onze video van de Mercedes EQS

 

 

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten