Op de Nio Day 2022 onthult de Chinese constructeur een nieuwe SUV die een elektrische aandrijflijn en een verwisselbare batterij combineert met een duikende daklijn en een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23. Die 4,9 meter lange Nio EC7 wordt een directe concurrent voor de vernieuwde Audi Q8 e-Tron Sportback en van de nieuwe Polestar 3. Nio positioneert zich dan ook in het premium EV-segment.
LEES OOK Test Nio ET7 100 kWh (2022)
In China starten de leveringen van de nieuwe Nio EC7 in de loop van de zomer 2023. Het is nog niet duidelijk of deze elektrische SUV-coupé ook tot de Europese line-up van het Chinese merk zal behoren. Maar we schatten de kansen hoog in. Opgepast: België behoort niet tot de kernmarkten van het Europese offensief dat Nio startte, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Nederland en Noorwegen. Maar dat is slechts een kwestie van tijd.
Verwisselbare batterij
Het elektrische aandrijfgeheel van de Nio EC7 telt twee elektromotoren die over een systeemvermogen van 480 kW/655 pk beschikken, het gecombineerde maximumkoppel bedraagt 855 Nm. Het zorgt ervoor dat de Chinese SUV aan 3,8 seconden genoeg heeft om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Er is sprake van twee batterijpakketten, eentje met een capaciteit van 75 en een andere van 100 kWh.
Tijdens de Nio Day 2022 werd ook een nieuwe generatie van hun batterijwisselstations voorgesteld, dat lege accu's sneller kan vervangen door een andere. Dat is geen must, want de toekomstige modellen van de Chinse constructeur kunnen snelladen aan 500 kW. Dan volstaan 20 minuten om het accupakket van 100 kWh bij te laden van 10 naar 80%. Het rijbereik met die grootste batterij bedraagt bovendien 965 kilometer!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!