De modelnaam van de Peugeot 408 behoeft weinig uitleg: qua formaat en prijs zit dit model netjes tussen de 308 en 508 in. Merk op: er staat slechts één nul in de naam, geen twee, zoals bij de SUV-modellen van Peugeot. Anders dan het postuur op het eerste gezicht doet vermoeden, is dit immers geen SUV of crossover. De Peugeot 408 is even hoog als een 308 SW (1,48 meter), maar wel nog eens 5 centimeter langer. Het grootste verschil zit in de wielbasis. De Peugeot 408 staat immers op hetzelfde platform als de Citroën C5 X, met een royale 2,79 meter tussen voor- en achteras.
De beenruimte achterin was prioritair bij het ontwerp, omdat de Peugeot 408 ook in China verkocht gaat worden. En daar hecht men veel waarde aan de achterbank. Voor de lokale markt bouwen ze hem ter plaatse, maar Europese exemplaren komen uit de fabriek van Mulhouse. Leuk om weten trouwens is dat er in China al langer een Peugeot 408 bestaat, maar dat was een berlineversie van de (vorige) 308.
Scherpe snit
De Peugeot 408 is het laatste model dat nog ontworpen is onder leiding van Gilles Vidal, de designer die in 2020 voor Renault ging werken. Het basisontwerp gaat zelfs al veel langer mee, reeds in 2015 circuleerden embryonale schetsen op het hoofdkwartier in Parijs. Toen beschikten ze echter nog niet over de productietechnologie om zulke scherpe koetswerkplooien, zoals in de portieren of de achterste spatborden, op grote schaal te fabriceren. Opvallend is vooral de ‘codatronca-achtige achterkant, die zo ontworpen is dat hij negatief lijkt af te hellen.
Vanuit die hoek heeft de Peugeot 408 zelfs wat van een Lamborghini Urus, met die hoge kont. De neus lijkt erg op die van de 308, de motorkap en voorruit zijn zelfs identiek. De GT-topversie draagt een specifiek ontworpen radiatorrooster en krijgt het nieuwe merklogo op de flank, dat de 308 in 2021 introduceerde.
Gekend interieur, maffe wielen
Niet voor niets zijn wielen met asymmetrische spaken uiterst zeldzaam. Een velg moet qua gewicht immers volledig in balans zijn, zoniet krijg je ongewenste vibraties. Dat is ook wat de ingenieurs van Peugeot proefondervindelijk vaststelden tijdens de ontwikkeling van de Peugeot 408. Het kostte liefst anderhalf jaar om dit folietje van de ontwerpafdeling rijklaar te maken. Het gaat om velgen van 20 duim, het grootste beschikbare formaat op dit model. De standaardversie houdt het bij 17-duimers.
De boordplank is die van de 308. Afijn, eigenlijk is het omgekeerd: dit interieurontwerp was van bij het begin bedoeld voor de Peugeot 408. Het werd tijdens de ontwikkeling overgenomen in de 308, die eerder gelanceerd is. Met standaard twee kleurenschermen van 10 duim, waaronder een tellerpartij met driedimensionaal effect. De schuine kofferklep heeft geen invloed op de hoofdruimte achterin, die ook voor grote volwassenen toereikend is. Beenruimte is er eveneens genoeg, wat dat betreft is de Peugeot 408 zelfs de primus van de familie.
Geen diesel, wel elektrisch
Zoals de meeste nieuwe modellen die Stellantis het afgelopen jaar uitbracht, van de Opel Astra en de Peugeot 308 tot deCitroën C5 X en de DS 4, staat de Peugeot 408 op de alweer derde generatie van het EMP2-platform, dat klaargemaakt is voor de overschakeling op elektrisch rijden. Die EV-versie komt allicht tegen 2024, met een batterijcapaciteit die richting de 100 kWh gaat.
In afwachting kies je, net als in de 308, tussen een 1.2-benzine van 130 pk of twee stekkerhybrides, opgebouwd rond een 1.6-turbo en met een systeemvermogen van 180 of 225 pk. Elke versie heeft standaard een achttrapsautomaat. Een dieselmotor behoort dus niet langer tot de mogelijkheden.
Leveringen en prijs
De productie van de Peugeot 408 wordt opgestart in november, tegen januari 2023 worden de eerste exemplaren in België afgeleverd. Voor exacte tarieven is het nog wat vroeg dus, maar reken op een vanafprijs die vergelijkbaar is met wat Peugeot factureert voor een 3008, tussen de 30.000 en 35.000 euro dus.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!