Na de 1 en de 2 volgt nu de Polestar 3, meteen de eerste SUV van de Chinese Volvo- en dus ook Geely-dochter. Eentje met een elektrisch aandrijfgeheel dat twee motoren telt, samen goed voor een systeemvermogen van 360 kW/490 pk en voor een maximumkoppel van 840 Nm. Of zelfs 380 kW/518 pk en 910 Nm als je voor de Polestar 3 met optioneel Performance Pack zou kiezen.
De Polestar 3 SUV sprint in 5 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 180 km/u, met Performance Pack vraagt de spurt van 0 naar 100 km/u 4,7 seconden en bedraagt de topsnelheid 210 km/u. Anders dan Volvo doet Polestar niet mee aan een algemene topsnelheid die elektronisch beperkt wordt tot 180 km/u.
Volvo EX90
De technische basis van de Polestar 3 loopt grotendeels parallel met dat van de Volvo EX90, zoals de in de loop van november 2023 verwachte en dus ook 100% elektrisch aangedreven opvolger van de XC90 zal gaan heten. Maar de missie en het design leggen heel andere klemtonen, met de achteraan scherp aflopende daklijn heeft het koetswerk van de Polestar 3 een coupé-achtige look die zeker zal verschillen van het ‘zakelijkere’ ontwerp dat Volvo schetste. Die EX90 wordt bovendien een zevenzitter, de Polestar 3 houdt het bij vijf zitplaatsen.
Het interieur van de Polestar 3 oogt op een stijlvolle manier sober, met een klein digitaal dashboard en een net heel groot (14,5 duim!) en verticaal geplaast aanraakscherm. Nvidia Drive zorgt voor de recentste toepassingen inzake kunstmatige intelligentie, het infotainment wordt ondersteund door Snapdragon Cockpit-technologie. De elektrische SUV is voorzien van vijf radarmodules, vijf camera’s en twaalf sensoren. Met de voor de tweede helft van 2023 geplande introductie van LiDAR-technologie komt er nog flink wat van die hardware bij.
Batterij en rijbereik
De twee elektromotoren waarop het aandrijfgeheel van de nieuwe Polestar 3 rekent, krijgen hun energie via een accupakket met een capaciteit van zo maar eventjes 111 kWh. Dat zorgt ervoor dat de elektrische SUV over een autonomie van 610 kilometer beschikt, een knap rijbereik dat de Polestar 3 volgens de ingenieurs ook te danken heeft aan de uitgekiende aerodynamica. Er zijn wat spoilertjes, maar die zijn fraai en quasi onzichtbaar in de vloeiende lijnen van de auto geïntegreerd.
Als de rijomstandigheden niet het volle vermogen vereisen, kan de achterste elektromotor van de Polestar 3 worden uitgeschakeld. Voor het snellere werk is er voor de achteras wel een Torque Vectoring Dual Clutch-functie. Luchtvering is standaard, de actieve demping kan in twee milliseconden worden aangepast.
Prijs en leveringen
De Polestar 3 is het eerste model van de Chinese constructeur met Zweedse roots die zijn intrede maakt in de Verenigde Staten. Na de opstart van de productie in China, ergens midden 2023, zal de elektrische SUV vanaf 2024 ook gebouwd worden in de Volvo-fabriek in South-Carolina.
De Belgische leveringen van de nieuwe Polestar 3 zouden in de loop van 2023 starten, al moeten we wellicht wachten tot na de zomer. We hebben al wel een prijs voor België en die is best stevig. De Polestar 3 kost minstens 89.900 euro, voor de versie met Performance Pack leg je 6.600 euro op.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!