Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Dit is géén elektrische Porsche Carrera GT, maar wat dan wel?

Geschreven door Klaas Janssens op 10-10-2024

De autowereld verwelkomt een nieuwe sportwagenbouwer, want deze door Porsche geïnspireerde Oilstainlab HF-11 wil zich meten met exclusieve hypercars zoals de GMA T.50 en de nieuwe McLaren W1.

Neen, ook wij hadden nog nooit van Oilstainlab gehoord. Het gaat om een vanuit Californië operede constructeur die uit de grond gestampt werd door de gebroeders Nikita en Iliya Bridan, een Oekraïense tweeling die het klappen van de zweep leerde bij onder meer Cadillac, Honda en Toyota. Vorig jaar toonden ze hun kunnen met een losjes op de Porsche 912 gebaseerde speedster, deze keer komen ze met een heuse supercar aandraven: hier is de Oilstainlab HF-11.

Oilstainlab HF-11

En opnieuw is er een weliswaar indirecte link met Porsche. Dan hebben we het niet alleen over het overduidelijk door de 911 geïnspireerde lijnenspel, maar ook over de inrichting van de cockpit (de versnellingspook lijkt sterk op die van de Carrera GT) en over de aandrijflijn. De Oilstainlab HF-11 wordt immers geleverd met een atmosferiscshe boxermotor met zes cilinders en een inhoud van 4,5 liter, eentje die een systeemvermogen van minstens 650 pk en draaisnelheden tot 12.000 toeren per minuut belooft. Die boxermotor drijft de achterwielen aan via een handgeschakelde zes- of een geautomatiseerde zevenbak.

Nog krachtiger als EV

De gebroeders Bridan kijken verder dan vandaag, want hun creatie wil future proof zijn. Daarom kan je de Oilstainlab HF-11 ook bestellen met een elektrische aandrijflijn die een systeemvermogen van 860 pk verzamelt. Er is sprake van een accupakket met een capaciteit van 80 kWh, die het totaalgewicht van deze supercar doet toenemen van amper 907 kilogram naar een nog steeds belachelijk lage 955 kilogram. Met dank aan de uit carbon opgetrokken monocoque.

Oilstainlab HF-11

En je hoeft geeneens te kiezen tussen de brullende boxer of de zoemende EV-variant, want je zal de ene aandrijflijn kunnen wisselen met de andere. Toch als je ze allebei bestelt. Hou je het bij de verbrandingsmotor, dan kost de Oilstainlab HF-11 je ongeveer 1,65 miljoen euro. Wil je ook de volledige e-module, dan ben je 2,15 miljoen euro kwijt. De oplage wordt hoe dan ook beperkt tot 25 stuks, waarvan de eerste exemplaren in de loop van 2026 helemaal productieklaar zouden moeten zijn.

Oilstainlab HF-11

 

 

 

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten