Het Opel Eye werkt met een camera die achter de binnenspiegel is geplaatst. Het elektronische oog heeft twee functies: het herkennen van signalisatieborden, waarmee snelheidsbeperkingen en inhaalverboden kunnen worden herkend, en het rijstrookalarm, dat de bestuurder waarschuwt indien hij per ongeluk van zijn rijstrook afwijkt. De camera is niet groter dan een doorsnee gsm, maar kan toch tot 30 beelden per seconde verwerken. Die beelden worden door een processor vergeleken met een eigen database van borden. Wanneer een bord wordt herkend, wordt het gedurende enkele seconden op het dashboard weergegeven.
Het systeem is erg gesofisticeerd, want het kan rekening houden met het rijvak waarop de auto rijdt om een juiste beperking aan te geven. Soms gelden op een snelweg namelijk verschillende beperkingen per rijvak. Wanneer meerdere borden tegelijk worden waargenomen, volgt het systeem een bepaalde prioriteitenlogica. Zo wordt een inhaalverbod belangrijker geacht dan een snelheidsbeperking. Het feit dat de verkeersborden in meer dan 80 landen aan dezelfde voorschriften voldoen, vergemakkelijkt de taak van het systeem.
Daarnaast kan het Opel Eye ook helpen om de auto binnen de lijnen te houden. Wanneer het bij een snelheid boven de 50 km/h merkt dat de bestuurder over een witte lijn rijdt zonder zijn richtingaanwijzer te gebruiken of met ongebruikelijke stuurbewegingen, geeft het systeem een visueel en auditief signaal.
Later zullen nog andere modellen uit het Opel-gamma met dit systeem kunnen worden uitgerust.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!