Opel heeft op het salon van Londen tegelijk de vierdeurs- en de vijfdeursversie van de opvolger van de Vectra onthuld. Uiterlijk zijn ze nauwelijks van elkaar te onderscheiden. Ze zijn trouwens even lang (4.830 millimeter) en hebben een identieke wielbasis van 2.737 millimeter. In het interieur is 3 centimeter meer beenruimte beschikbaar dan in de al erg ruime Vectra. De vijfdeursversie heeft een koffer die 500 tot 1.465 liter groot is en een skiluik in de achterbank. Ten slotte is de Insignia gestroomlijnd, met een Cx van 0,27.
Deze nieuwe Opel, die is ontworpen en wordt gebouwd in het Duitse Rüsselsheim, start zijn commerciële carrière met zeven motoren: vier benzines met variabele distributie en drie rechtstreeks ingespoten diesels met een turbo met variabele geometrie. Die voldoen allen aan de Euro 5-normen en zijn gekoppeld aan manuele of (als optie) automatische zesversnellingsbakken. Op benzinevlak begint het aanbod met de 1.6 en 1.8 Ecotec met respectievelijk 115 en 140 pk (85 en 103 kW). Dan volgt de tweeliter-turbo. Die is volledig van aluminium en is afgeleid van de krachtbron van de Opel GT. Hij levert 220 pk (166 kW) bij 5.300 o/m en 350 Nm tussen 2.000 en 5.200 o/m. De (voorlopige) topmotor is de 2.8 V6 turbo met 260 pk (191 kW). Voor dieselrijders biedt Opel drie versies aan van de 2.0 CDTI, met 110, 130 of 160 pk (81, 96 en 118 kW). Binnenkort volgt een extra zuinige EcoFlex-versie van deze motor.
De grote berline is standaard een voorwielaandrijver, maar is ook vanaf zijn lancering verkrijgbaar met "Adaptive 4x4". Wie zo een vierwielaangedreven Insignia bestelt, heeft dan ook in een klap de variabele ophanging FlexRide, die een optie is op de voorwielaangedreven versies. Andere technologische innovaties zijn het Opel Eye, dat verkeersborden kan lezen en onthouden, een rijstrookhulp, een systeem dat de ruitensproeiervloeistof verwarmt en adaptieve koplampen (AFL).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!