De Peugeot 508, die de 407 vervangt, wordt in oktober onthuld op het autosalon van Parijs. Hij staat daar ineens in twee koetswerkvarianten: de 4,79 meter lange berline en de 4,81 meter lange break. De 508 en 508 SW staan op het platform BVH3 van de PSA-groep, dat ook wordt gebruikt voor de 407 en de Citroën C5 en C6. De esthetische omwenteling is overduidelijk: de 508 heeft een look waarvoor duidelijk inspiratie is gevonden bij de concepts SR-1 en 5 by Peugeot die in maart van dit jaar in Genève werden onthuld.
Al vanaf zijn lancering in 2011 is de 508 verkrijgbaar met een uitgebreid motorenpalet, met onder andere de nieuwe e-HDi-motorenfamilie met stop-start. Enkele maanden later wordt een hybride variant aan de catalogus toegevoegd, die een totaalvermogen van 200 pk (147 kW) en vierwielaandrijving combineert met een CO2-uitstoot van slechts 99 g/km.
Door zijn meer luxueuze positionering kan de 508 hopelijk ook heel wat huidige 607-rijders verleiden, want die laatste top-Peugeot wordt eind dit jaar uit productie genomen. De 508 berline blijft trouwens niet het voorrecht van de Europese markt, want hij wordt in China gecommercialiseerd, waar hij ter plaatse wordt geproduceerd, in Wuhan. De Europese versies rollen van de band in Peugeots Franse fabriek in Rennes-La-Janais.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!