Niet Safari, de off-roadversie van de Porsche 911 krijgt het achtervoegsel Dakar. Als eerbetoon aan de overwinning van René Metge en Dominique Lemoyne, die de legendarische woestijnrally wonnen in 1984. Aan het stuur van de in Rothmans-kleuren gestoken Porsche 953, eigenlijk een 911 SC/RS met vierwielaandrijving. Wat moet je nog weten over de Dakar?
Belgische Prijs en oplage
De Porsche 911 Dakar kost 250.208 euro en krijgt een tot 2.500 stuks gelimiteerde oplage. Jawel, dit wordt een hebbedingetje. De eerste leveringen staan op de planning voor het midden van 2023.
Extra bodemvrijheid en terreinbanden
De Porsche 911 Dakar staat op een met 50 millimeter verhoogde off-roadophanging, die uitgerust is met een liftsysteem dat de bodemvrijheid met nog eens 30 millimeter kan verhogen - en dat tot een snelheid van 170 km/u. Voor de terreinbanden ging Porsche aankloppen bij Pirelli, dat Scorpion All Terrain Plus-rubber monteert. Maatje 245/45 R19 voor- en 295/40 R20 achteraan.
Koetswerk en design
De Porsche 911 Dakar staat niet alleen wat hoger op zijn poten, maar komt ook met een specifiek koetswerk. Met felrode sleepringen, met bredere wielkasten en met bijkomende beschermplaten. Let ook op de hertekende bumpers, vooraan met de koelsleuven van de 911 GT3. De Dakar komt tevens met een specifieke spoiler die vast op de achterzijde gemonteerd wordt.
Specificaties en prestaties
De Porsche 911 Dakar wordt aangedreven door een 3 liter-boxerbenzine, een turbomotor die een piekvermogen van 480 pk combineert met een maximaal koppel van 570 Nm. Die power wordt op alle vier de wielen gezet via de gerobotiseerde PDK-transmissie met dubbele koppeling en acht verzetten.
De sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 3,4 seconden en de door de terreinbanden gelimiteerde topsnelheid van de Porsche 911 Dakar bedraagt 240 km/u.
Vierwielsturing en extra off-roadmodi
Om de beweeglijkheid te optimaliseren, komt de Porsche 911 Dakar standaard met actief meesturende achteras, met de motorsteunen van de GT3 en met actieve PDCC-rolstabilisatie. De Duitse constructeur voegt ook twee extra op terreingebruik gerichte rijmodi toe, die je kan activeren via de draaitoets op het stuur.
De Rallye-stand is bedoeld voor een losse ondergrond, de OffRoad-setting voor moeilijk terrein. Beide modi komen met specifieke Rallye Launch-functie, die tot 20% extra spin toelaat zodat de Porsche 911 Dakar ook op woestijnzand zo efficiënt mogelijk uit de startblokken schiet.
Dieet van CFRP (met koolstofvezel versterkt kunststof)
Als Dakar zet de Porsche 911 nog 1.605 kilogram op de weegschaal, amper 10 kilogram meer dan een Carrera 4 GTS met PDK-versnellingsbak. Met dank aan het gulle gebruik van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP) voor de koetswerkpanelen.
Het in Race-Tex verpakte interieur van de Porsche 911 Dakar doet het bovendien zonder achterbank. Ook de lichtere kuipstoelen, de dunnere beglazing en het compactere accupakket helpen om de kilo's te drukken.
Extra dakdrager voor de echte avonturiers
De afwezigheid van een achterbank zorgt ervoor dat je wat extra spulletjes kwijt kan in het interieur van de Porsche 911 Dakar. Echte avonturiers moeten evenwel de optionele, uit aluminium vervaardigde en met extra ledlichten getooide dakdrager hebben.
Die dakdrager torst tot 41 kilogram en biedt plaats aan extra jerrycans met benzine of aan extra waterflessen. Er is ook plaats voor opvouwbare scheppen en voor tractieplaten die je onder je vastgereden banden kan leggen. Ook een daktent behoort tot de mogelijkheden.
Rally Sport Package
Je kan de Porsche 911 Dakar bestellen met het Rally Sport Package, dat een rolbar combineert met een brandblusinstallatie en zespuntharnassen voor de sportzetels.
Rally Design Package
Wie een directe link wil maken tussen de nieuwe Porsche 911 Dakar en het exemplaar dat de gelijknamige woestijnrally won in 1984, is er het zogenaamde Rally Design Package dat ontwikkeld werd door Porsche Exclusive Manufaktur. Dat zorgt ervoor dat het koetswerk in twee kleuren wordt uitgevoerd, een combinatie van wit en Enzian Blue Metallic. Met rode en goude strepen als extra decoratie.
UPDATE Porsche 911 Dakar nu ook in de Martini-outfit van de 1978 Safari
Je kan ook een racenummer tussen 000 en 999 op de deuren van de Porsche 911 Dakar laten zetten, net zoals de letters die "Roughroads" vormen. Al weet iedereen dat er eigenlijk Rothmans moet staan, zoals in 1984. Maar sigarettenreclame ligt anno 2022 wat moeilijker. Het Rally Design Package komt ook met witte velgen, zoals de racewagen destijds.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!