Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / VIDEO - Porsche 911 GT2 RS is officieel een wild monster

Verwachte lancering : 01-09-2017

Geschreven door Olivier Duquesne op 30-06-2017

De Porsche 911 GT2 RS is duidelijk de ultieme versie van het gamma. Deze beperkte reeks gaat op alle vlak tot het uiterste. Zo ontwikkelt zijn zescilinderboxer liefst 700 pk.

Porsche koos voor het Goodwood Festival of Speed dit weekend om zijn 911 GT2 RS officieel aan het publiek voor te stellen. Veel klanten van het merk keken daar blijkbaar al lang naar uit, want elk van de 1.000 geplande exemplaren is al verkocht. Die klanten zullen het nodige stuurtalent moeten hebben, want ze moeten een 3.8-zescilinderboxer met twee turbo’s onder controle houden die 700 pk en 750 Nm op de achterwielen loslaat. Die laatste zijn meedraaiend en worden gekoppeld aan het Porsche Torque Vectoring en een volledig elektronisch geregeld sperdifferentieel. De overbrenging gebeurt via een gerobotiseerde PDK-bak met dubbele koppeling en 7 versnellingen waarvan de verhoudingen speciaal aan de GT2 RS zijn aangepast.

Water

De flat-6 achterin de GT2 RS is afgeleid van de 580 pk sterke 3.8 van de 911 Turbo S. Hij won dus liefst 120 pk. In vergelijking met de vorige 911 GT2 RS, die een 3.6 gebruikte, is het vermogen met 80 pk gestegen en het koppel met 50 Nm. De 3.8 van de nieuwe GT2 RS kan vlot ademhalen dankzij twee grote turbo’s. Oververhitting wordt tegengegaan met een nieuwe koeling, die water vernevelt over de intercooler. Daardoor blijft de gastemperatuur laag genoeg om overdruk te vermijden. Helemaal achteraan zit een extreem lichte titanium uitlaatlijn. Die weegt liefst 7 kilo minder dan die van de 911 Turbo. Bovendien belooft Porsche “een unieke klank”.

Race-ophanging

De ingenieurs van Stuttgart hebben aan de auto gesleuteld zodat hij in bochten geen tijd verliest. Zo staat hij op een Racing-ophanging met vierwielsturing. Die wielen zijn geschoeid met ultrahogeprestatiebanden (UHP) in de maat 265/35 ZR20 vooraan en 325/30 ZR21 achteraan. De stroomlijn is ontwikkeld met hetzelfde doel, namelijk zo goed mogelijk presteren. Vertragen gebeurt met koolstofkeramische remmen PCCB. Om het gewicht tot 1.470 kilo beperkt te houden, heeft deze 911 een dak in magnesium, een motorkap en nog een paar andere elementen in koolstofvezel en een paar onderdelen in kunststof versterkt met koolstofvezel (CFRP). Het optionele Weissach-pack maakt hem nog 30 kilo lichter door nog meer CFRP en titanium toe te passen.

Chrono

De 911 GT2 RS heeft alles in huis om zowat al het overige verkeer achter zich te laten, zoals een topsnelheid van 340 km/h. Hij verslindt de sprint van 0 naar 100 km/h in 2,8 seconden. Die tijd kunnen de eigenaars van de auto zelf nagaan met hun exclusieve Porsche Design 911 GT2 RS Chronograph-horloge. Dat kan je enkel kopen als je een GT2 RS hebt. Het horloge heeft een titanium armband, een kaliber van 01.200 en heel wat geoptimaliseerde functies. Het wordt bovendien met een COSC-echtheidscertificaat geleverd.

Aan boord

Een andere manier om de rondetijden in de gaten te houden, is de chronometer op het dashboard, die bij het optionele Chrono Package hoort. Standaard is het interieur bekleed met rood alcantara, zwart leer en koolstofvezel. De bestuurder heeft een Sport-stuurwiel met schakelhendels voor de PDK-versnellingsbak en zit uitstekend in echte kuipstoelen. Het Porsche Communication Management (PCM) brengt de bediening van de radio, de navigatie en de telefonie samen. De Connect Plus-module en de app Porsche Track Precision zijn standaard. Daarmee kan je alle racegegevens opslaan, visualiseren en analyseren op je smartphone. In België kost een 911 GT2 RS 291.706,8 euro.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten