De nieuwe Porsche 911 GT3 R reed op 15 mei jongstleden voor het eerst de pitbox uit tijdens de 24 Uren van de Nürburgring (Duitsland). De coupé is volgens zijn bouwer beter 'in contact' met zijn coureur en zuiniger bij het gebruik. In vergelijking met de vorige generatie is de wielbasis in elk geval met liefst 8,3 centimeter verlengd. Het chassis is opgebouwd in aluminium en staal met daaroverheen een koetswerk in CFRP. De glasvlakken (voorruit inbegrepen) zijn in polycarbonaat gemaakt. Op circuit kan de auto rekenen op een nog meer verfijnde stroomlijn.
De 1.220 kilo zware racer heeft achterin een 4.0-zescilinderboxer liggen die 500 pk ontwikkelt en uiteraard aan de FIA-regelgeving voldoet. Autosport kan gevaarlijk zijn en dus verwondert het niet dat Porsche communiceert over de veiligheid aan boord, met een speciale kuipstoel die meer bescherming biedt bij een impact. De coureur kan gemakkelijker uit het wrak worden gehaald na een zware crash dankzij een breder luik in het dak of gemakkelijker te verwijderen deuren en ramen. Renstallen of gentlemen drivers kunnen een 911 GT3 R nieuw bestellen voor 429.000 euro, exclusief belastingen of regionale supplementen. Uiteraard is de auto niet straatlegaal.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!