De nieuwe Porsche 911 GT3 kan rekenen op zijn atmosferische 3.8-zescilinder-boxer met rechtstreekse inspuiting, 475 pk en 440 Nm sterk. Het gaat om de motor van de Carrera S, maar dan wel volledig herzien. Dankzij titanium drijfstangen en specifieke zuigers is hij in staat tot hogere toerentallen dan ooit: 9.000 o/m. Porsche belooft verder nog een soundtrack waarmee je de GT3 zelfs puur op het gehoor zult kunnen herkennen.
Voor de eerste keer in zijn bestaan is de achterwielaangedreven GT3 gekoppeld aan een PDK-versnellingsbak. Die gerobotiseerde versnellingsbak heeft hier zeven, korte verhoudingen, waarmee de GT3 zijn topsnelheid van 315 km/h in zevende bereikt. In de versnellingsbak is het sperdifferentieel PTV Plus geïntegreerd. De '991' GT3 heeft daarnaast recht op een tweede grote première, namelijk actief meesturende achterwielen. Vanaf 80 km/h draaien die in dezelfde richting als de voorwielen, om de stabiliteit bij hoge snelheden te verbeteren, onder 50 km/h sturen ze in de andere richting, om de wendbaarheid en levendigheid te vergroten.
Tegenover een Carrera S zijn de vleugels achteraan 44 millimeter breder en is de bodemvrijheid met 30 millimeter verminderd. De specifieke bumper vooraan stemt de neerwaarste druk af op die van de nieuwe (vaste) achterspoiler, om zo de stabiliteit bij hoge snelheid te verzekeren zonder afbreuk te doen aan de stroomlijn. Voor de sprint van 0 naar 100 km/h geeft Porsche een tijd op van 3,5 seconden. Bovendien mikt de Duitse constructeur met deze 911 GT3 op een rondje Nordschleife van de Nürburgring in minder dan 7 minuten en 30 seconden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!